Slovenský vynález DOBÝVA svet: Predné brzdové svetlo budú testovať v ĎALŠEJ krajine!
Drvivá väčšina oslovených vodičov mala na predné brzdové svetlo pozitívny názor. Niektorí si ho chceli dokonca sami vyrobiť.
Počas prvého pol roka navštívili deväť spoločností, v ktorých sa rozprávali s jednotlivými vodičmi a všetky názory štatisticky vyhodnocovali. ”Verím tomu, že vo výsledku predné brzdové svetlo pomôže bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Zatiaľ sa nám vyjadrovali predovšetkým profesionálni vodiči,” prezradil Kristián Čulík z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity. V ďalšej fáze plánujú zachytiť názor približne 90 percent zapojených vodičov. Zapojiť chcú aj približne 600 ostatných účastníkov cestnej premávky, napríklad chodcov a cyklistov.
Testovať ich budú aj v Taliansku
Testovanie predného brzdového svetla najprv odštartovalo v laboratórnych podmienkach, neskôr sa presunulo do priestorov uzatvoreného nemeckého letiska v Berlíne. Následne pred pol rokom spustili testovanie v ostrej prevádzke na Slovensku. Ako prezradil Rainer Banse z Psychologického inštitútu Bonnskej univerzity, výsledky prvotného výskumu preukázali, že predné brzdové svetlo môže skutočne zlepšiť bezpečnosť na cestách.
O tom, že slovenský nápad má medzinárodný presah svedčí fakt, že po plánovanom septembrovom ukončení testovania na Slovensku, spustia rovnaký projekt v talianskom meste Ancona. ”V porovnaní s Trenčínom ide o veľmi podobné regióny s približne rovnakou populáciou. V Taliansku sme v súčasnosti v štádiu budovania potrebných kontaktov so všetkými zainteresovanými stranami,” povedal Gianadrea Eroli.
Záujem má aj verejnosť
Kristián Čulík zo Žilinskej univerzity prezradil, že záujem o zapojenie sa do testovania malo veľké množstvo vodičov z radov verejnosti aj z ostatných regiónov. Montáž predných brzdových svetiel na ďalšie autá by však chceli od apríla ukončiť: ”Boli by sme neradi, keby na záver máme respondenta, ktorý s predným brzdovým svetlom jazdil povedzme dva týždne a vyjadroval by sa k tomu tak, ako niekto, kto s ním jazdil pol roka, alebo aj dlhšie obdobie.” Záujem verejnosti potvrdil aj trenčiansky župan Jaroslav Baška. Pozitívne sa vyjadrili aj vodiči vozidiel s právom prednostnej jazdy. Podľa Čulíka im to pomáha aj napriek tomu, že oni zelené svetlo namontované nemajú. Vidia však, či im vodiči iných áut pri vjazde do križovatky dávajú prednosť.
Počas testovania sa stretli aj s prípadmi, kedy si vodiči chceli predné brzdové svetlo vyrobiť. Čulík však dvíha varovný prst: ”Toto upozorňujem, že nie je možné. My máme typovo schválený komponent predného brzdového svetla, tak isto všetky vozidlá sú schválené na skúšobnú prevádzku. Takže nie je možné si to svojpomocne zabezpečiť.”
Čo sa stane so svetlami na autách po konci testovania? Podľa Čulíka ostane samotné zariadenie majetkom majiteľa auta. Nakoľko však skončí platnosť osvedčenia skúšobnej prevádzky, technické tímy ich budú vodičom bezplatne demontovať.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.