Za LACNÝMI nákupmi vyrazte k susedom: Analytici odporúčajú VÝPREDAJE počas dvoch mesiacov
Milujete výpredaje? V tom prípade čítajte pozorne. Analytici odhalili, kde a kedy sa oplatí vyraziť na nákupy.
Inštitút pre stratégie a analýzy (ISA) na základe dát Eurostatu odhalil, kedy a kde sa Slovákom najviac oplatí vyraziť na nákupy.
Kedy a kde?
„Podľa dát z Eurostatu udalosti posledných štyroch rokov takmer neovplyvnili sezónnu cyklickosť v segmente oblečenia a obuvi v Rakúsku a v Poľsku. To sa ale nedá povedať o zvyšných troch susedných štátoch vrátane Slovenska,“ informuje ISA.
Ako informovali analytici, výpredaje oblečenia a obuvi sa najviac oplatia v Rakúsku.
„Najväčšie zľavy môžu kupujúci očakávať vo februári a v auguste, keď sa predávajúci snažia zbaviť starého tovaru pred novou sezónou. V Rakúsku ide o zľavy približne 15 % z maxím, ktoré bývajú zvyčajne v novembri a v máji. V Poľsku sú zľavy v porovnaní s Rakúskom tretinové, teda približne 5 %,“ dodali.
Na Česko radšej zabudnite
Rozdiely medzi cenovými maximami a minimami v Maďarsku predstavujú približne 3,5 percenta. Výraznejšie dopady posledných rokov badať aj na Slovensku a najmä v Česku. Ako dodali odborníci, práve v Česku silnou infláciou zasiahnuté ceny zdeformovali inak cyklický trh.
„V októbri 2023 boli celkovo ceny oblečenia a obuvi v Česku o 46 % vyššie ako v decembri 2019. V Maďarsku ceny vzrástli o 16 %, na Slovensku o 14 %, v Poľsku o necelých 11 % a najmenej vzrástli o 6 % v Rakúsku. Z dát vyplýva, že čím je vyššia inflácia, tým výraznejšie je narušená sezónna cyklickosť,“ informuje ISA.
Nákupy počas celého roka
Ak teda chcete nakúpiť v zahraničí, aj napriek nižším sezónnym zľavám sa obuv a oblečenie najviac oplatí nakupovať u našich južných a severných susedov.
„V Maďarsku sa cenová hladina pohybuje približne okolo úrovne 86 % priemeru cien v EÚ, v Poľsku na úrovni 92 %. Slovensko sa pohybuje približne okolo priemeru, Rakúšania sú 3 p.b. nad priemerom,“ dodáva Inštitút pre stratégie a analýzy.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Foto: ilustračné