V obchodoch nás čakajú veľké ZMENY! Zatočí nový zákon s FALOŠNÝMI zľavami?
Podarí sa zatočiť s falošnými akciami? Obchodníci by mali po novom pri zľavách uvádzať aj starú cenu!
V parlamente smeruje do druhého čítania nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Ten má legislatívu modernizovať a zosúladiť ju s viacerými smernicami EÚ. Upozornila na to právnická kancelária Ružička and Partners.
Nová právna úprava má po jej schválení priniesť viacero podstatných zmien. Aj keď ešte finálne znenie nového zákona nie je známe, predajcovia by sa už na navrhované zmeny mali začať pripravovať. „Nemožno očakávať príliš dlhú lehotu medzi vyhlásením v Zbierke zákonov a dátumom účinnosti. Momentálne je ako dátum nadobudnutia účinnosti uvedený 1. marec 2024. Veríme však, že dôjde k posunu, pretože zákon musí opätovne prejsť celým legislatívnym procesom,“ vysvetľujú experti.
Posvietia si na zľavy
Zákon by mal upraviť hlavne správanie obchodníkov pri zľavách. Predajca bude musieť povinne v každom oznámení o znížení ceny tovaru uvádzať aj predchádzajúcu cenu tovaru.
„Predchádzajúca cenou tovaru sa rozumie najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období nie kratšom ako 30 dní pred znížením ceny tovaru, alebo od začiatku predaja alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny. Zavádza sa povinnosť reflektovať najnižšiu cenu za posledných 30 dní,“ dodáva právnická kancelária.
Koniec machináciám s cenami
Cieľom tejto novej povinnosti má byť zamedzenie vykonávania machinácií s cenami a tým aj zavádzaniu spotrebiteľov o reálnej výške zľavy.
Úprava bude platiť aj pre prípady, kedy obchodník zníži cenu tovaru na krátku dobu a následne ju znova zvýši. Ide o akcie typu Black Friday a podobne.
Klasické obchody aj e-shopy
„Zákonodarca nezakazuje uvádzať aj pôvodnú (vyššiu cenu), avšak je povinný uviesť aj najnižšiu cenu, za ktorú tovar poskytoval v období aspoň 30 dní pred znížením ceny, a to tak, aby takéto doplňujúce referenčné ceny boli jasne vysvetlené, nevytvárali zmätok a neodvádzali pozornosť spotrebiteľa,“ informuje Ružička and Partners.
Informovať o najnižšej cene za posledný mesiac budú musieť online a aj kamenné prevádzky.
Tieto pravidlá nebudú platiť iba v prípade tovaru, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze, ako napríklad zľava pri blížiacom sa dátume spotreby: „Musí však ísť o reálne znížene kvality a podliehanie skaze, napríklad pri živých kvetoch, ovocí a pod., nie len o zníženie kvality čisto z komerčného hľadiska, ako napríklad pri sezónnom oblečení a podobne.“
Nová povinnosť sa nebude vzťahovať ani na rôzne vernostné programy, zľavové kartičky a poukážky.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Foto: ilustračné