Barbara Dallosová Správy Zo Slovenska

UKRUTNE ťažké maturity? Učiteľka kritizuje tohtoročné testy, kompetentní reagujú

Skúšky dospelosti mali byť tento rok nastavené zhovievavejšie. Slovenskí študenti sa totiž dlhé mesiace vzdelávali len dištančne, od stola zo svojich izieb.

Ilustračný obrázok k článku UKRUTNE ťažké maturity? Učiteľka kritizuje tohtoročné testy, kompetentní reagujú
Zdroj: TASR/Ján Krošlák

Po dvoch rokoch sa do slovenských škôl vrátila maturita vo svojej klasickej podobe. Minulý i predošlý rok kvôli zúriacej pandémii študenti neabsolvovali písomnú ani ústnu časť skúšky dospelosti.

Maturitné vysvedčenie tvorili známky spriemerované za štyri roky štúdia. O možnosť maturovať mohol požiadať ten, kto s týmto priemerom nebol spokojný.

S prihliadnutím na dištančné

Mnohí študenti aj tento rok do poslednej chvíle dúfali, že sa maturite vyhnú. Nestalo sa. Ministerstvo školstva oznámilo, že maturity sa budú konať v štandardnej podobe, avšak s prihliadnutím na to, že študenti značnú časť výučby dostali dištančnou formou.

Na testy mali napríklad študenti o 15 minút viac času a s prípravou im mal pomôcť tiež takzvaný Manuál spokojného maturanta, ktorý pripravila Aliancia stredoškolákov.

Externú časť skúšky, teda testy a slohy, študenti končiacich ročníkov absolvovali tento týždeň (15. – 18. 3.).

Pohoršená učiteľka

Po treťom dni externých maturít začal sociálnymi sieťami kolovať anonymný príspevok učiteľky, ktorá kritizovala náročnosť testov. Učiteľka a zároveň zástupkyňa riaditeľa na jednej zo stredných odborných škôl zverejnila svoj pohľad na vec v skupine Nekŕmte nás odpadom.

„Všetkých nás učiteľov pohoršilo, keď sa pán minister postavil pred verejnosť a tvrdil, že EČMS (externá časť maturity – pozn. redakcie) zohľadnila dištančné štúdium. Vraj 15 recenzentov, taká do neba volajúca sprostosť!“ začína svoje rozprávanie rozhorčená pedagogička.

Učiteľka argumentuje tým, že testy, ktoré sa použili, boli ešte z roku 2020 a nezostavovali sa nanovo. Ako najťažšie zhodnotila testy z materinského a cudzieho jazyka. Konkrétne nemčina je vraj neprimerane náročná dlhodobo a bola taká i pred pandémiou.

„Slovenský jazyk bol náročný, ale odporúčam pozrieť sa na test z nemeckého jazyka. Veľmi ťažká slovná zásoba. Každý rok vypľuje NÚCEM test z nemčiny B1 pre stredné odborné školy, ktoré ho vždy hodnotia veľmi negatívne, ako príliš ťažký,“ myslí si stredoškolská učiteľka.

Použili staršie testy

Riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská pre Dnes24 potvrdila, že základom externej časti boli testy pôvodne určené pre maturitu v roku 2020.

Tie sa pre zrušenie záverečných skúšok totiž vtedy nepoužili. Ešte pred ich vydaním pre tento rok ich ale videlo a pripomienkovalo viacero odborníkov i ľudí z praxe.

„Cieľom týchto recenzií bolo odstrániť, resp. eliminovať výskyt nejednoznačných úloh, prípadne úloh, ktoré by mohli mať potenciálne dve riešenia. Keďže v maturitných testoch je dôraz kladený najmä na hodnotenie čítania s porozumením, bolo potrebné pripraviť kvalitné úlohy, ktoré budú mať jednoznačné riešenia. Preto sme už pri tvorbe testu Maturita 2020 zapojili do jeho prípravy viacero učiteľov a recenzentov. V tomto školskom roku sme oslovili dodatočných recenzentov – učiteľov stredných škôl – na posúdenie, či považujú test z roku 2020 vhodný alebo nevhodný aj s ohľadom na dištančné vzdelávanie. Od týchto učiteľov sme dostali odporúčacie stanoviská a na základe nich je test vhodný aj pre maturantov, ktorí boli vzdelávaní dištančne,“ vysvetľuje Kanovská.

Odporúčanie maturitným komisiám

Externú časť skúšok majú maturanti za sebou, čaká ich ale ešte odpoveď pri zelenom stole. Ústne a praktické maturity sa budú konať na prelome mája a júna.

Tu majú hodnotenie v rukách maturitné komisie. Ich členovia dostali od kompetentných odkaz, aby boli vzhľadom na dištančné vzdelávanie zhovievavejší než po iné roky.

„Práve v súvislosti s ústnou maturitnou skúškou bolo riaditeľom stredných škôl aj predsedom predmetových maturitných komisií odporúčané, aby zohľadňovali dopad dištančného vzdelávania pri ústnej odpovedi žiakov,“ ozrejmuje Kanovská.

Ako tiež prízvukuje, medzi testami a ústnou časťou je zásadný rozdiel: „Niekoľkokrát bolo zdôraznené, že testy overujú kľúčové kompetencie maturantov – čítanie s porozumením a písanie vo vyučovacích jazykoch, komunikačné kompetencie – počúvanie, čítanie a písanie v cudzích jazykoch. Neoverujú detailné poznatky alebo vedomosti, ktoré sú súčasťou hodnotenia v ústnej maturitnej skúške.“

Ďalšie aktuálne a zaujímavé správy z domova a zo sveta nájdete aj na našej stránke Dnes24 a Facebooku.

Foto: ilustračné

Zostaňte v obraze! Ďalšie správy z domova i zo sveta

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM