Uhlíkové vlákna zo Slovenska lietajú v Boeingoch a dobyli aj veľký svet F1
Vieme byť aj svetoví! Slovenská firma vyrába super materiál pre formuly, luxusné autá aj lietadlá. V Monaku vyspovedal jej šéfa írsky denník The Irish Times.

Spoločnosti ako Esset, Pixel Corporation, alebo c2i dokazujú, že Slovensko nemusí byť iba jednoduchou montážnou dielňou, kde ľudia len manuálne skladajú niečo, čo vymysleli v zahraničí. The Irish Times si v rozsiahlom článku všíma úspechy firmy c2i z Dunajskej Stredy.
Uhlíkový zázrak
Ľahší ako hliník a pevnejší ako oceľ – to sú hlavné vlastnosti materiálu z uhlíkových vlákien, ktorý sa používa aj na výrobu kokpitu závodných formúl F1. Úspora na hmotnosti zvyšuje rýchlosť auta a zároveň znižuje jeho spotrebu.
Preto je materiál atraktívny aj pre prémiové automobilové značky ako Porsche, Jaguar, BMW a Audi. Všetky sú zároveň klientmi slovenskej firmy c2i, ktorá pre nich komponenty z uhlíkových vlákien vyrába.
„Naše výrobné náklady sú nižšie. Nie však preto, že by išlo o inú technológiu. Trik je v tom, že vyrábame vo veľkom a dokážeme tak znižovať jednotkové náklady,” hovorí zakladateľ c2i Patrick Hessel pre The Irish Times. Denník ho vyspovedal v Monaku na udalosti EY World Entrepreneur of the Year, kde reprezentoval Slovensko.
PREČÍTAJTE SI AJ: Na svete je nová verzia futbalovej hymny od Davida Guettu. Špeciálne venovaná Slovensku
Budúcnosť uhlíka
Autá z uhlíkových vlákien sú rýchle, ľahké a majú nižšiu spotrebu, čo z nich robí aj ekologicky prijateľnejšiu alternatívu oproti tradičným modelom. Ale napriek veľkovýrobe, ktorá tlačí výrobnú cenu dole, ešte stále nie je možné používať tento super materiál aj v bežných autách strednej a nižšej triedy.
Dočkáme sa napríklad Toyoty z uhlíkových vlákien? – pýta sa The Irish Times.* „Neviem, možno o 20 – 30 rokov. Určite to nie je reálne skôr ako o desať rokov,”* odpovedá Patrick Hessel.
Prienik do leteckého priemyslu
Firme z Dunajskej Stredy sa však darí aj bez masového využívania jej materiálov v automobilovom priemysle. “Za päť rokov zvýšila svoj obrat z dvoch miliónov eur na 25 miliónov naplánovaných na tento rok. V Dunajskej Strede na Slovensku zamestnáva 400 ľudí,” píše írsky denník.
Na záver dodáva, že slovenská firma úspešne dodáva komponenty aj pre letecký priemysel. Konkrétne sedadlá a vnútorné panely pre Boeing 787 Dreamliner a Airbus A 350. Vo vzduchu znamená každý ušetrený kilogram úsporu v tisíckach eur na palive. Preto je v tejto chvíli letecký priemysel perspektívnejším klientom firiem vyrábajúcich uhlíkové vlákna ako automobilky.
FOTO: facebook c2i
PREČÍTAJTE SI AJ: Ulica, ktorá žiada Kaliňákovu hlavu, stráca hlas. Čo bude nasledovať?
