SVET O SLOVENSKU: Slováci zaplačú, Trumpove clá môžu automobilky zraziť na kolená
Ak si niekto myslí, že pre Slovensko je nepodstatné, kto je prezidentom Spojených štátov amerických, je na hlbokom omyle. Viac ako inokedy pocítime, do akej miery sme závislí na osobe sediacej v Bielom dome.
Zvolený prezident USA Dondald Trump v noci na utorok vyhlásil, že jedným z jeho prvých krokov po nástupe do funkcie bude podpísanie výkonného nariadenia, ktorým uvalí clá na všetky tovary dovezené do USA z Mexika a Kanady, a to vo výške 25 percent. Clá sa o 10 percent zvýšia aj na tovary pochádzajúce z Číny.
I keď ešte priamo nespomenul Európu, je to len otázka času. Vyplýva to aj z postoja európskych politikov. Obchodná vojna je na spadnutie nielen smerom k Rusku a Číne, ale aj k Trumpovej administratíve.
Krajina, kde žije iba 5,5 milióna ľudí, je od obchodovania so Spojenými štátmi silno závislá, pričom práve automobily tvoria 74 percent jej exportu do USA. Sektor nepriamo zamestnáva vyše štvrť milióna Slovákov, píše spravodajský web CNBC.
Závislí na automobilkách a USA
Slovensko je popri Švédsku tretím najväčším európskym vývozcom osobných automobilov do Spojených štátov, jeho vývoz do USA vlani dosiahol hodnotu štyroch miliárd eur.
Clá, ktoré sa chystá zaviesť nový americký prezident Donald Trump, môžu poškodiť kvitnúci automobilový priemysel na Slovensku.
„Táto stredoeurópska krajina prezývaná európsky Detroit vyrába viac áut na hlavu ako ktorýkoľvek iný štát na svete, a je tak veľmi výrazne vystavená Trumpovej politike America First (Amerika na prvom mieste),“ píše CNBC.
„Slovensko sa premenilo na Detroit Európy,“ povedal CNBC Vladimír Vaňo, ktorý pracuje ako hlavný ekonóm bratislavského think-tanku Globsec. Analytik narážal na mesto v americkom štáte Michigan, ktorý bývalo pýchou amerického automobilového priemyslu, ale v roku 2013 vyhlásilo bankrot.
"V roku 1990, po páde železnej opony, sa na Slovensku vyrábalo presne nula automobilov. Ale bolo veľmi silné v tom, čomu v našom miestnom jazyku radi hovoríme špeciálna výroba, čo je len pekný spôsob, ako povedať zbrojársku výrobu, obrnené vozidlá, tanky a podobne,“ hovorí Vaňo.
Je to znepokojivé
Veľkého potenciálu Slovenska pre strojárstvo a výrobu sa rozhodli využiť viaceré automobilky. Postupne tam otvoril továrne Volkswagen, Peugeot zo skupiny Stellantis, Kia zo skupiny Hyundai a Jaguar Land Rover, ktorý je súčasťou indickej firmy Tata Motors.
Švédske Volvo v roku 2022 oznámilo, že sa chce stať piatou automobilkou pôsobiacou na Slovensku a v roku 2026 plánuje na východe otvoriť klimaticky neutrálnu fabriku. Závod za 1,2 miliardy eur má vyrábať iba elektromobily.
„Je to znepokojivé,“ odpovedal Vaňo na otázku, do akej miery by sa Slovensko malo obávať vyhliadky na Trumpove clá. Dodal, že hoci sa zdá, že Slovensko môže v krátkodobom horizonte urobiť „veľmi málo“, v minulosti sa automobilky v krajine ukázali ako relatívne dobré v riešení problémov.
„Slovensko si zatiaľ vo výrobe automobilov očividne vedie veľmi dobre, ale teraz čelí určitým problémom,“ hodnotí pre CNBC vo videohovore analytička automobilového sektora z organizácie Economist Intelligence Unit Arushi Kotechová.
Ilustračné foto