Rastislav Búgel Politika

Slovensko zažilo historicky NAJDRAHŠIE voľby! Strany naliali do kampane NEUVERITEĽNÉ sumy

Drahšie voľby Slovensko ešte nezažilo. Pozrite sa, aké sumy investovali jednotlivé strany do súboja o hlasy voličov.

Ilustračný obrázok k článku Slovensko zažilo historicky NAJDRAHŠIE voľby! Strany naliali do kampane NEUVERITEĽNÉ sumy
Zdroj: TASR/Milan Drozd , Pexels.com

„Súboj o voliča nebol nikdy tak nákladný. Záverečné správy strán zverejnené ministerstvom vnútra potvrdili náš predpoklad, že Parlamentné voľby 2023 budú historicky najdrahšie,“ informuje Transparency International Slovensko.

Podľa zverejnených údajov vložili strany do predvolebnej kampane neuveriteľných 26,8 milióna eur.

Ide o sumu, ktorá je o tri milióny eur vyššia, než v doteraz najdrahších parlamentných voľbách 2020 (23,6 mil. eur). „Pre ilustráciu, kým v roku 2020 stálo strany na získanie jedného hlasu niečo cez osem eur, teraz to bolo už takmer deväť,“ dodáva organizácia.

Investovali viac

Na úspech vo voľbách museli strany vyčleniť dokopy viac peňazí. „Kým v roku 2020 mali dvojmiliónovú kampaň iba tri, teraz ich bolo až osem. Najväčšie výdavky mal víťaz volieb – strana Smer Roberta Fica, ktorá skončila tesne pod zákonným trojmiliónovým limitom (2,95). Suverénne najväčšou však bola kampaň hnutia OĽaNO Igora Matoviča (dnes Slovensko), ktorý vzal do koalície Kresťanskú úniu a Za ľudí. Dokopy mali výdavky 4,34 milióna eur, čím finančne prevalcovali konkurenciu,“ píše Transparency International Slovensko.

Transparency prepočítala, že až 40 percent z celkových výdavkov strán pochádzalo z privátnych zdrojov. Z veľkej časti išlo o rôzne pôžičky a úvery, pričom z ôsmich dvojmiliónových kampaní bola až polovica postavená výlučne na súkromných zdrojoch: „Čisto štátne financovanie mali iba dvojmiliónové kampane Smeru a SaS.“

Extrémne drahé hlasy

Transparency International Slovensko sa zamerala aj na efektivitu jednotlivých kampaní. „Pozoruhodnú efektivitu vo využití zdrojov preukázala Slovenská národná strana, ktorá sa do parlamentu ako jediná prebojovala s miliónovou kampaňou a jeden hlas ju vyšiel na necelých osem eur. Katastrofálnou z pohľadu financovania bola miliónová kampaň strany Modrí expremiéra Mikuláša Dzurindu, ktorá vo voľbách napokon prepadla, keď získala iba 0,26 percenta hlasov. Jeden hlas ju tak vyšiel na 145 eur,“ napísala organizácia na sociálnej sieti.

Koľko naliali jednotlivé strany do predvolebnej kampane? Dozviete sa to na ďalšej strane!

Prečítajte si tiež

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM