Romantika alebo šialenstvo? Výdavky na Valentína vzrástli u nás za tri roky až o 46%
Slováci v minulom roku na Valentína míňali najmä za kvety, večere v reštauráciách a na hotely.
Zamilovaní na celom svete míňajú viac ako kedykoľvek predtým. V období bezprostredne pred dňom svätého Valentína stúpol počet kartových transakcií vo svete za posledné tri roky až o 31%.
Čo do tempa rastu prekonáva „romantická ekonomika“ tú celosvetovú až päťnásobne: od roku 2017 sa výdavky v súvislosti s dňom svätého Valentína zvýšili o 17%.
Za romantiku radi platíme
Tieto trendy sa nevyhýbajú ani zaľúbeným Slovákom, ktorí stále častejšie kupujú valentínske darčeky na internete. Za uplynulé tri roky sa u nás zvýšil počet valentínskych online platobných transakcií o 54%. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu Mastercard Love Index.
Na valentínske darčeky sme v minulom roku u nás minuli takmer 7,4 milióna dolárov (6,78 milióna €) v porovnaní s rokom 2017, keď to bolo niečo vyše 5 miliónov dolárov (4,58 milióna €). Prieskum vychádza z údajov o kartových transakciách z 53 krajín sveta, vrátane Slovenska.
Ukazuje, že Slováci zvýšili svoje výdavky súvisiace s romantikou od roku 2017 až o 46%.
Zároveň na valentínske výdavky stále častejšie používajú platobnú kartu – celkový počet kartových transakcií u nás v tomto období stúpol dokonca o 85%.
„Love Index prináša jedinečný pohľad na to, ako sa mení nákupné správanie v priebehu posledných rokov. Ľudia stále viac uprednostňujú zážitky a kvalitne strávený spoločný čas a očakávame, že tento trend bude v ďalších rokoch aj naďalej posilňovať,“ povedal generálny riaditeľ Mastercard Slovensko a Česká republika Michal Čarný.
„Z výsledkov tiež vidíme, že jednoduchosť a bezpečnosť kartových platieb je pre Slovákov čoraz väčšou samozrejmosťou a to na internete, v reštauráciách, hoteloch i kamenných obchodoch,“ dodal Michal Čarný.
Medzi najpopulárnejšie valentínske investície patrili v minulom roku výdavky na hotelové služby. V celosvetovom meradle stúpol počet výdavkov za hotelové ubytovanie o 22% a celkové výdavky za letenky a pobyty dosiahli celosvetovo ohromujúcich 2,2 miliardy dolárov (2,02 miliardy €).
Na Slovensku za týmito trendami nezaostávame, naopak, počet transakcií v hoteloch sa u nás minulý rok vo valentínskom období v porovnaní s rokom 2017 zvýšil o 39%. Stúpli aj sumy, ktoré slovenskí zaľúbenci na hotelové služby v minulom roku vynaložili a to až o 33% v porovnaní s rokom 2017.
Letenky aj reštaurácie
Menili sa tiež preferencie zaľúbených Slovákov, najmä v tom, aký valentínsky darček pre svoju polovičku vyberali. V porovnaní s rokom 2017 vynakladali menej peňazí na darčeky v podobe leteniek. Kým pred tromi rokmi minuli na valentínske letenky približne 798-tisíc dolárov, v roku 2019 to bolo o 31% menej – 549-tisíc dolárov (503,02-tisíc €).
Ani šperky sa netešili na Slovensku takej popularite ako v roku 2017. Tento segment zaznamenal 22%-ný pokles v porovnaní s rokom 2019. Aj naďalej platí, že láska prechádza žalúdkom: od roku 2017 došlo vo svetovom meradle k 32%-nému zvýšeniu počtu transakcií na výdavky v reštauráciách, pričom celkové výdavky sa v rovnakom období zvýšili o 16% na hodnotu 3,4 miliardy dolárov (3,12 miliardy €) za rok 2019.
Slováci na Valentína roku 2019 minuli v reštauráciách u nás 3,1 milióna dolárov (2,84 milióna €). V porovnaní s rokom 2017 to predstavuje až 98%-ný nárast počtu kartových transakcií a až 88%-ný nárast vo finančnom vyjadrení. V raste u nás pokračujú aj online nákupy: za posledné tri roky zaznamenali online transakcie uskutočnené v predvalentínskom období na Slovensku nárast o 54%.
A medzi tými, ktorí naďalej dávajú prednosť nákupom v kamenných predajniach, rastie raketovo množstvo zákazníkov platiacich bezkontaktne. Od roku 2017 došlo k nárastu o celých 144%, pričom medziročný rast bol z roka na rok vyšší. Prieskum ukázal, že v minulom roku sa väčšina transakcií súvisiacich s Dňom sv. Valentína u nás zrealizovala 15. februára, kým v roku 2018 to bolo 12. februára a v roku 2017 deň pred, teda 13. februára.
Výdavky na kvety stúpli podľa zrealizovaných kartových transakcií na Slovensku v roku 2019 až o 124% oproti roku 2017.