ELA Správy Zo zahraničia

Opatrovateľský domov plný HRÔZY! Ľudí s demenciou priväzovali k posteli a zamykali v izbe

Podľa ombudsmana zamestnanci domova Dôstojnosť v Nýdku v Sliezskych Beskydoch nezaobchádzali s klientmi, ktorí trpia demenciou, dobre.

Ilustračný obrázok k článku Opatrovateľský domov plný HRÔZY! Ľudí s demenciou priväzovali k posteli a zamykali v izbe
Zdroj: pixabay.com

Na prvý pohľad je to idylické miesto obklopené lesmi a lúkami, za jeho múrmi život ako v horore. Tak to má vyzerať vo vnútri domova Dôstojnosť v Nýdku v Moravskosliezskom kraji, kde žijú ľudia s demenciou.

Klientov tam personál zamyká na izbe, niektorí sa nemôžu dostať ani na čerstvý vzduch. Jedného klienta dokonca niekoľko rokov priväzovali ošetrovatelia k lôžku. A lieky im tam drvia v jednom mažiari, takže sa rôznym pacientom môžu zmiešať, informuje o prípade český iDnes.cz.

Domov hrôzy?

Domov prisľúbil nápravu prehreškov, jeho vedenie podľa ombudsmana neuposlúchlo ani opakované výzvy. „Vo väčšine pochybení sa odráža zásadný nedostatok personálu. Ten chýba najmä pri nočných službách, keď sa o viac ako 180 klientov starajú iba dvaja pracovníci a žiadny z nich nie je zdravotník. Predpisy síce nestanovujú záväzný personálny štandard, ktorý by udával minimálny počet pracovníkov, situácia v domove ale už predstavuje hazard so zdravím aj životy klientov,“ uviedol zástupca ombudsmana Vít Alexander Schorm.

V správe z návštevy opisuje prípad, keď klientka v noci spadla z postele a nemohla sa dovolať pomôcť personálu. Musela si sama zavolať záchranku.

Hlavným dôvodom zlého zaobchádzania s klientmi v zariadení je podľa ombudsmana personálny podstav. „Vo väčšine pochybení sa odráža zásadný nedostatok personálu. Ten chýba najmä pri nočných službách, keď sa o viac ako 180 klientov starajú iba dvaja pracovníci a žiadny z nich nie je zdravotník,“ uviedol zástupca ombudsmana Vít Alexander Schorm.

Zlé podmienky vraj pokračujú

Opatrovateľský dom v Nýdku na výhrady ombudsmana zareagoval a časť prehreškov po sérii upozornení napravil. „V zmysle odporúčania boli zamestnanci poučení o povinnosti zaznamenávať prejavy nesúhlasu klientov s pobytom a nutnosťou vyhodnocovať, či sa jedná o vážne mienený nesúhlas,“ stojí vo vyjadrení opatrovateľské­ho domu.

Zariadenie sa tiež zaviazalo k zaobstaraniu hodín a smeroviek do chodieb a menoviek zamestnancov pre lepšiu orientáciu pacientov v čase a priestore. Súčasne sľúbilo, že upustia od praxe zamykanie pacientov alebo ich viazanie k posteli.

Situácia sa vraj zlepšila, ale iba trochu. „Vedenie domova splnilo iba niektoré z 56 opatrení na nápravu a o riešení ďalších problémov prestalo komunikovať. Zástupca ombudsmana preto využil svoje sankčné oprávnenie a o situácii v domove informuje verejnosť,“ uviedla kancelária ombudsmana.

Výhrady zástupcu ombudsmana riaditeľ ústavu Dalibor Mitrenga odmieta. Podľa neho je väčšina z viac ako šesťdesiatich výhrad už dávno vyriešená, za chybu považuje len neskoršie odpovede na výhrady, uviedol pre iDnes.cz v rozhovore.

Ilustračné foto

Prečítajte si aj:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM