Najsledovanejšie slovenské médiá: Vyhráva Markíza, rádio Expres a Nový čas
Na Slovensku pôsobí nepreberné množstvo médií, ktoré pokrývajú každú predstaviteľnú oblasť informácií. Ktoré médiá Slováci obľubujú najviac?
Televízia Markíza, Rádio Expres, denník Nový Čas, týždenník Plus 7 dní, dvojtýždenník TV Max a mesačník Záhradkár sú najčítanejšie a najsledovanejšie slovenské elektronické a printové médiá. Vyplýva to z výsledkov národného prieskumu spotreby, médií a životného štýlu Market & Media & Lifestyle – TGI za 4. kvartál 2017 a prvý kvartál 2018, ktoré vo štvrtok zverejnila spoločnosť Median Sk. Prieskum realizovala na vzorke 4415 respondentov, občanov SR vo veku 14–79 rokov v termíne od 18. 9. do 17. 12. 2017 a 8. 1. až 1 .4. 2018.
Celková čítanosť celoštátnych denníkov dosahuje 28 % populácie. Prvú pozíciu si udržal Nový Čas so 14 %, druhá pozícia patrí denníku Plus jeden deň (6 %), tretia je Pravda (6 %), na ďalších miestach potom Sme, Šport, Korzár a Hospodárske noviny.
Podiel čítanosti týždenníkov na populácii je 36 %. Najčítanejším je Plus 7 dní (7 %), za ním Báječná žena (6 %), Život (5 %), Nový Čas pre ženy (5 %), na ďalších miestach Eurovízia, Slovenka a Katolícke noviny. Najčítanejším dvojtýždenníkom je TV Max (5 %), za ním Tele plus a Relax (oba 2 %), Bratislavské noviny, Stop, Žena a život (po 1 %).
Záhradkár je najčítanejším mesačníkom (7 %), za ním nasledujú Zdravie (7 %), Emma, Eva (oba 5 %), na ďalších miestach Nový Čas Krížovky, Maxikrížovky a Evita.
Celková počúvanosť rádií v parametri počúval včera predstavuje 62 % populácie. Prvú pozíciu si drží Rádio Expres s 19 %, nasleduje Rádio Slovensko (17 %), Fun rádio (11 %), Rádio Jemné (7 %), Rádio Europa 2 (7 %), Rádio Regina a Rádio Vlna (obe po 6 %). V parametri počúval posledný týždeň je na prvých troch miestach rovnaké poradie, teda Rádio Expres, Rádio Slovensko a Fun rádio. Aj v parametri podiel na trhu sú na prvých troch miestach rovnaké stanice.
Sumárna sledovanosť všetkých televízií je 79 %. Televízii Markíza so 40 % patrí prvá pozícia, druhá je TV Joj (32 %), tretia verejnoprávna Jednotka RTVS (25 %). Rovnaké poradie obsadili tieto tri televízne stanice aj v parametri podiel na trhu.
„Dnešný poslucháč a dnešný divák majú niečo spoločné, sú trocha starší, ako bol čitateľ alebo poslucháč pred niekoľkými rokmi. Ten vek, keď začíname počúvať rádio alebo čítať noviny, sa trocha zvyšuje. Zatiaľ, čo pred desiatimi – dvadsiatimi rokmi sme začínali čítať noviny v osemnástich – dvadsiatich rokoch, tak sa to trocha posúva, začíname počúvať až po dvadsiatke, prípadne až okolo tridsiatky. Podobne to platí pri rádiách, v prvotnej tínedžerskej fáze nemáme taký záujem o tradičné médiá, ako je tlač, rozhlas a televízia, záujem je skôr o sociálne médiá a siete, teda to nové, čo letí. Je asi skoro hovoriť nejaké trendy, ale zdá sa, že poslucháčov a čitateľov až tak veľmi neubúda, že sa k tradičným médiám vraciame vo chvíli, keď sa zapojíme plne do pracovného procesu a ideme v stopách svojich rodičov,“ povedal zástupca spoločnosti Median Vladimír Kožíšek.
Foto: ilustračné