Na Slovensku postupne KONČIA 50-ročné rušne, nahradia ich NOVÉ: Vieme, KDE budú jazdiť
Legendárne rušne sa postupne lúčia so slovenskými železnicami. Nahradia ich úplne novými.
Prvé rušne typu 350, ktoré sú prezývané „Gorily“, sa po polstoročí v službe postupne lúčia. 7. októbra v Rušňovom depe Bratislava symbolicky započal proces ich postupného vyraďovania.
Rozlúčka s legendárnymi vlakmi
„Dnes sa symbolicky začíname lúčiť s rušňami, ktoré desiatky rokov formovali obraz železničnej dopravy nielen na Slovensku. Gorily boli dlhé roky synonymom rýchlej a spoľahlivej prepravy, no nastal čas posunúť sa vpred. Tieto rušne budeme počas najbližších rokov postupne nahrádzať inými modernými vozidlami. V rámci cesty k modernizácii Železničnej spoločnosti Slovensko je našim cieľom priniesť cestujúcim bezpečné a ekologické vlaky, ktoré spĺňajú všetky súčasné požiadavky. Rozlúčka s Gorilami je teda symbolom novej etapy. Flotila Železničnej spoločnosti Slovensko prechádza významnou obmenou, ktorá prispeje k ďalšiemu rozvoju železničnej dopravy v našej krajine,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Prenajmú nové
Ako uvádza ZSSK, rušne Gorila so svojou maximálnou rýchlosťou 160 km/h patrili k priekopníkom medzinárodnej dopravy na linke Budapešť – Bratislava – Praha a vnútroštátnych vlakov kategórie InterCity na linke Bratislava – Košice. Dnes sú však už prekonané a ich náročná údržba a zastarané systémy výrazne ovplyvňujú ich prevádzku.
„Postupné vyraďovanie týchto historických vozidiel je preto nevyhnutným krokom k omladeniu vozidlového parku ZSSK. V rámci modernizácie flotily ZSSK napríklad prenajme 15 nových rušňov Siemens Vectron MS, ktoré zaručia vyššiu prevádzkovú spoľahlivosť, bezpečnosť a svojím konceptom zvýšia ekologickú šetrnosť železničnej prevádzky,“ dodáva Železničná spoločnosť Slovensko.
Postupne ich vyraďujú
Prvý rušeň Gorila bol vyrobený v roku 1973. Vyrobených ich bolo 20. Dva z nich boli v minulosti zničené pri nehodách – jeden v Bratislave a druhý v Českej republike. ZSSK ich tak stále má 18. Dva rušne budú zachované na muzeálne účely.
Deväť rušňov bolo v minulosti vybavených systémom ETCS – Európskym systémom riadenia vlakov. Tieto vlaky väčšinou jazdia na trati Košice – Bratislava, cez Žilinu.
Deväť vlakov bez systému ETCS môže kvôli legislatíve jazdiť maximálnou rýchlosťou 120 km/h. Postupne ich vyraďujú, pričom v prevádzke ich ostalo ešte 5. Dva z vyradených rušňov budú slúžiť na vyššie spomínané muzeálne účely. Ďalšie dva slúžia ako zdroj náhradných dielov. Zvyšné rušne pravdepodobne vyradia v roku 2025. Pri rušňoch s ETCS ZSSK predpokladá, že budú slúžiť do roku 2027.
Kde budú jazdiť nové vlaky?
V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na 15 rušňov Siemens Vectron, pričom už dnes má ZSSK prenajatých desať takýchto rušňov. „Ak všetko dobre dopadne, tak z kraja budúceho roka by sme mali mať prvých 5 týchto rušňov na nasadenie na trati Košice – Bratislava. Tak isto tieto rušne budú vybavené tou verziou ETCS, ktorá im umožní jazdiť aj do Čiech, čiže s týmito rušňami sa budeme stretávať aj na trati Praha – Bratislava – Budapešť,“ zaznelo na tlačovej konferencii.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.