ELA Technológie

Na našich cestách sa pohybujú autá so ZELENÝM pásikom: Na čo je toto SVETLO?

Už dva mesiace si na našich cestách môžete všimnúť autá, ktoré majú pod alebo nad evidenčným číslom zelený pás. Ak sa osvedčí, spustí revolúciu v doprave a Slovensko si pripíše výnimočnú inováciu.

Ilustračný obrázok k článku Na našich cestách sa pohybujú autá so ZELENÝM pásikom: Na čo je toto SVETLO?
7
Galéria
Zdroj: TASR/Radovan Stoklasa

Stojíte na priechode pre chodcov a váhate, či blížiace sa auto spomaľuje alebo vás vodič ani nevidí? V týchto denno-denných situáciách dochádza neraz ku kolíziám, ktoré môžu mať aj fatálne následky.

Nepísaným dorozumievacím signálom tak v praxi ostáva blikanie svetiel vodiča, že spomaľuje a vy môžete vstúpiť na vozovku, alebo vám vodič rukou naznačí, že vás vidí a spomaľuje.

Tieto situácie môže raz a navždy vyriešiť vynález Slováka, ktorý je už v testovacej fáze na našich cestách. O čo ide?

Zelené svetlo dostalo zelenú

Zelené brzdové svetlo na prednej časti auta je novinka, ktorá pochádza zo Slovenska. Jej hlavnou úlohou je včasné varovanie chodcov na brzdiace vozidlo. Projekt, ktorý má zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, sa už od septembra testuje v bežnej premávke a to práve na Slovensku! Ak sa osvedčí, spôsobí zrejme revolúciu v doprave na celom svete.

Dopravné nehody v Európskej únii si každoročne vyžiadajú tisícky obetí a aj zranených. Hoci sa darí postupom rokov ich počet znižovať, množstvo obetí je stále vysoké.

Len v roku 2019 prišlo počas dopravných nehôd o život takmer 23-tisíc ľudí! V rebríčku najbezpečnejších ciest vedie Švédsko, na poslednom mieste figuruje Rumunsko.

Testovanie na cestách

Signalizácia pomocou predného brzdového svetla už bola testovaná na letisku v Berlíne a momentálne prebieha testovanie aj na Slovensku.

Testovanie potrvá deväť mesiacov na 3-tisíc motorových vozidlách najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji a v mestách Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina, ale aj v Bratislave a v Nemecku.

Zelené predné brzdové svetlá budú testovať na autobusoch, taxíkoch, donáškových a iných vozidlách. Súčasťou testovania bude aj prieskum verejnej mienky účastníkov cestnej premávky (vodičov, cyklistov, chodcov).

Podľa hovorkyne TSK Lenky Kukučkovej budú svetlá umiestnené aj na vozidlách prímestskej dopravy SAD Trenčín a Prievidza, na automobiloch Správy ciest TSK a na služobných vozidlách Úradu TSK.

Nie je to farebný doplnok

Mestá budú pre svojich obyvateľov bezpečnejšie, zvýši sa plynulosť premávky a zároveň sa zníži aj miera stresu v premávke.

„Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný doplnok, ale nový bezpečnostný prvok na automobile. Spoločnosť vyvíja technológiu, vďaka ktorej chodci na priechodoch pre chodcov zistia, či auto spomaľuje a či môže bezpečne prejsť cez cestu,“ uviedla hovorkyňa s spoločnosti Lumaco Paula Ďuranová, ktorá prišla s týmto nápadom.

Chodci však nie sú jediní, ktorým tento nový prvok na prednej maske motorových vozidiel zjednoduší cestovanie a zvýši ich bezpečnosť.

Rovnako je táto signalizácia dôležitá pre vodičov, napríklad v dopravných kolónach. Cez spätné zrkadlo šofér zistí, že automobil za ním si je vedomý aktuálnej situácie na vozovke. Zvýšenú bezpečnosť môžeme očakávať aj u cyklistov a ostatných účastníkov premávky.

Prečo zelená?

Myšlienka predného brzdového svetla sa zrodila už v 90. rokoch minulého storočia. Nové je však prevedenie od slovenského inovátora Ľubomíra Marjaka, ktorého firma je majiteľom európskeho patentu na technologickú novinku.

Pokusy o zvýšenie bezpečnosti chodcov aj šoférom využitím predného svetla ho inšpirovali, no najprv musel vyriešiť otázku farby. V minulosti sa preferovalo červené svetlo.

„Problematické bolo určenie farby toho svetla pretože v celosvetovom zákone o cestnej doprave je jasne napísané, že červené svetlo nakoľko je výstražné nemôže byť na prednej strane vozidla. Takže tam sa veľa ľudí ak koplo," priblížil pre Plus 7 dní začiatky Marjak.

S projektom sa začal zaoberať už v roku 2014 a na začiatku si patentoval tiež červenú variáciu brzdového svetla. „Ale keď vedci a dopravní psychológovia určili, že farba tohto svetla bude zelená lebo je to najprijateľnejšia farba, tak sme to začali na novo rozvíjať," vysvetlil inovátor.

Výsledky testovania budú smerovať k zavedeniu predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska i celej Európskej únie.

Na cestách začali s testovaním predných brzdových svetiel na autách
7
Galéria
Zdroj: TASR/Radovan Stoklasa
Zdroj: Dnes24.sk/TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM