Ministerstvo dopravy ZAKROČILO: Taxíky s ukrajinskými značkami ZMIZNÚ zo slovenských ciest
Nový zákon obmedzí zahraničné vozidlá. Vláda schválila zákon, v ktorom sa uvádza, že mimoslovenské autá budú mať značné obmedzenia.
Najviac to zrejme postihne ukrajinské taxíky, s ktorými sa po vypuknutí vojny roztrhlo vrece najmä v hlavnom meste. Keďže registrácia na taxikára bola pomerne jednoduchá, pre Ukrajincov to bola najrýchlejšia cesta k zárobku na našom území.
Ako informuje denník Pravda, nový zákon, ktorým zahraničné vozidlá budú mať značné obmedzenia, by mal nadobudnúť účinnosť od januára 2025.
Minister dopravy Jozef Ráž apeluje na to, že vozidlá, ktoré majú iné evidenčné čísla (EČV) ako slovenské, nie sú povinné absolvovať technické kontroly každý rok, čo môže byť na cestách nebezpečné. Rezort preto zavádza pravidlo, že prepravcovia si budú môcť prenajímať vozidlá so zahraničnou EČ, avšak takéto vozidlá môžu tvoriť len 25 % firemnej flotily, pričom sa môžu používať najviac šesť mesiacov.
Národnosť nerozhoduje
„Taxík, ktorý poskytuje služby na Slovensku musí zodpovedať určitým predpisom. Ak má slovenskú značku, tak spadá pod slovenské predpisy. To znamená, že musí mať pravidelnú technickú kontrolu a emisnú kontrolu, ktoré sú v našej krajine prísne. Taxikár na Slovensku tiež musí mať poistenie pre pasažierov vo vozidle, pre prípad žeby sa niečo stalo," povedal pre Pravdu dopravný analytik Jozef Drahovský.
Ako príklad uvádza susedné Rakúsko. Kto vykonáva taxislužbu musí jazdiť len na rakúskych značkách. Čiže tu nejde o štátnu príslušnosť, ale o jednoduchý predpis.
Slováci boli po príchode Ukrajincov rozhorčení. Aj na sociálnych sieťach kritizovali najmä to, že pre ukrajinské autá neplatili naše pravidlá pre technické kontroly a úpravy vozidiel. Napríklad, ukrajinské autá môžu mať tmavé fólie na predných oknách, čo na Slovensku nie je dovolené. Autá s ukrajinskou značkou na Slovensku za to ale pokutu nedostanú, pretože sa riadia pravidlami svojej krajiny.
Stačí auto prepísať
„Taxikári, ktorí jazdia na iných značkách ako európskych, prácu nestratia. Môžu si vozidlo prepísať na slovenské EČV a musia mať všetky poistky podľa slovenských zákonov alebo sa môžu dohodnúť s taxi službou a auto si požičať,“ dodal Drahovský.
Branislav Masár, predseda Asociácie taxikárov na Slovensku pre Pravdu uviedol, že len v Bratislave máme približne 1 000 taxíkov so zahraničnými EČV. Počet vydaných platných Taxi preukazov v posledných piatich rokoch vzrástol viac ako dvojnásobne, na cestách tak môže jazdiť s týmto povolením takmer 8 000 vodičov. Dodal ale, že nejde iba o Ukrajincov, ale aj o taxikárov z Turecka, Sýrie, Pakistanu, Afganistanu.
Ilustračné foto