Minister obrany Peter Gajdoš bude opäť musieť vysvetľovať nákup obrnených vozidiel
Výbor v stredu prerušil rokovanie o téme nákupu bojových obrnených vozidiel typu 8x8. Znova ju otvoria v júni.
Minister obrany Peter Gajdoš (SNS) bude musieť opäť prísť v júni na pôdu parlamentného branno-bezpečnostného výboru vysvetľovať okolnosti nákupu bojových obrnených vozidiel typu 8×8. Výbor v stredu prerušil rokovanie o tejto téme, minister neuspokojil opozičných poslancov.
Generálporučík Macko chce odísť z armády: Kritizuje kroky ministra obrany
Vývoj pokračuje: Boli ukončené praktické skúšky bojového obrneného vozidla 8x8
Šéf rezortu obrany prisľúbil poslancom, že pokiaľ to bude možné, zverejní, ktoré slovenské firmy sa zapojili do výroby prototypu obrneného vozu vyvíjaného v spolupráci s fínskym producentom. „Ja v žiadnom prípade nič tajiť nemienim,“ vyhlásil Gajdoš po skončení výboru pred novinármi.
Minister tiež nemá problém s tým, aby sa v tejto veci uskutočnil na ministerstve poslanecký prieskum. Členov výboru tiež informoval, že konečná cena vozu by mala byť na úrovni troch miliónov eur, čo je zhruba milión eur úspora oproti pôvodnému predpokladu.
„Na jednej strane oceňujem, že minister obrany prišiel vysvetliť okolnosti nákupu, na druhej strane konštatujem, že tie pochybnosti o tom obstarávaní sa naďalej prehlbujú, a preto budeme žiadať, aby boli zverejnené všetky firmy, ktoré sa podieľali na výrobe toho prototypu,“ reagoval opozičný poslanec Ľubomír Galko (SaS) s tým, že takto sa môže ľahko odstrániť podozrenie, že sú to firmy napojené na SNS.
Opozícia vo výbore bude podľa Galka trvať na tom, aby minister zdokladoval, ako zisťoval iné alternatívy nákupu transportérov po tom, ako na to dostal súhlas od vlády a o deň neskôr bolo podpísané memorandum o porozumení s fínskou stranou. Otvorenou ostáva z jeho pohľadu i otázka, ako je možné, že žiadosť na výrobu prototypu a samotná výroba prototypu prebehli skôr, ako na to dostal minister vo vláde povolenie. Galko vyzval ministra, aby od obchodu s Fínmi odstúpil a zorganizoval medzinárodný tender. Slovensko tým môže podľa neho usporiť desať až 15 percent finančných prostriedkov.
Ďalšiemu opozičnému poslancovi Martinovi Poliačkovi (nezaradený) prekáža i to, že sa dozvedeli detaily iba o rokovaní s fínskym producentom. „Nedozvedeli sme sa tie kritériá, na základe ktorých sú slovenské lesy, háje a rieky tak strašne špecifické, že žiadne vozidlo zo sveta po nich nedokáže jazdiť,“ kritizoval.
Pre predsedu výboru Antona Hrnka (SNS) pripomienky opozície nie sú odborné a kvalifikované. „Zistil som, že ich hlavnou snahou je potopiť všetko, čo sa na Slovensku robí slovenskými rukami. Inak si to neviem vysvetliť, pretože, aj keby to bolo povedané Jánom Zlatoústym, ich asi žiaden argument nepresvedčí,“ reagoval na výhrady opozičných poslancov.
Hrnko podľa svojich slov chce, aby všetky okolnosti nákupu obrnených transportérov boli čo najtransparentnejšie. „V končenom dôsledku, nič ešte nebolo rozhodnuté, všetko pôjde na riadne tendre a nech vyhrá ten najlepší, ale ja som presvedčený, že slovenský zbrojný priemysel má na to, aby bol najlepší, a to je aj cieľom Slovenskej národnej strany,“ zdôraznil.