Koniec československej legendy: Avia prežila kadečo, emisie i korona ju skolili
Ktorý vodič by nepoznal legendárnu modrú kabínu, ktorá ho zdržiavala pomalou jazdou na ceste? Avia ohlásila koniec výroby áut, zabili ju emisie.
„Avia sa vracia na cesty. Obnovia aj jej tradičné logo,“ hlásali titulky v médiách v roku 2016. Avia mala pred pár rokmi ešte veľké podnikateľské plány s modernizáciou výroby a išla naozaj s dobou: jedným z nich bola verzia nákladných elektromobilov.
Legendárna značka nákladných áut, slávna ešte v časoch Československa, končí s výrobou. Dôvodom je prísna emisná legislatíva a z nej vyplývajúca neschopnosť cenovej konkurencie, píše denník Hospodárske noviny.
Od lietadiel k autám
Spoločnosť Avia bola založená v Prahe – Letňanoch v roku 1919 ako opravovňa a výrobca lietadiel. Založili ju inžinieri Pavel Beneš a Miroslav Hajn. V rokoch 1928 – 1929 sa Avia stala súčasťou koncernu Škoda.
Počas druhej svetovej vojny spoločnosť vyrábala nemecké lietadlá Arado a letecké motory Argus, lietadlá produkovala aj v povojnových rokoch.
Od roku 1963 sa spoločnosť sústredila už len na výrobu automobilov. V roku 1968 začala výroba nákladných automobilov v licencii francúzskej spoločnosti Renault-Saviem. Strednetonážne Avie radu A (A 21 a A 31) boli vyrábané až do roku 2000 a produkcia prekročila hranicu 250-tisíc vozidiel.
Značka menila aj majiteľov. V roku 1995 kúpila automobilku juhokórejská firma Daewoo, o jedenásť rokov neskôr indická automobilka Ashok Leyland. V apríli 2016 Aviu kúpila česká zbrojárska firma Czechoslovak Group.
Aviu stretávame na cestách ako hasičské a policajné auto, sanitku či na stavbách.
Legendárna modrá
Avie boli v 70. rokoch minulého storočia rýchle a dynamické nákladiaky, ktoré sa v Československu stali legendou v nákladnej doprave.
Značka ale musela čeliť rozmachu technológií. Problémom bol aj nástup dovtedy „neexistujúcich“ predpisov: prísna emisná legislatíva.
Avia sa musela vysporiadať s rovnakými problémami ako väčšina automobiliek bývalého Východného bloku – rozpad tradičných trhov a nekonkurencieschopná, morálne zastaraná technika.
Legendárna značka sa z toho už nikdy nedostala a hoci sa spojila s niekoľkými strategickými partnermi, časy najväčšej slávy mala už dávno za sebou.
Ročne plánovala vyrobiť 400 áut, v skutočnosti ich však bolo len niekoľko desiatok. Nevyšlo to ani so spomínanými elektrickými nákladnými autami. „Projekt Avie na elektrický pohon je v súčasnosti zmrazený a s anglickými partnermi nejednáme,“ potvrdil denníku Andrej Čírtek, hovorca skupiny Czechoslovak Group.
Situácii nepomohla ani pandémia koronavírusu. Vyrábať nové kusy sa jej neoplatí. Čírtek ale dodal, že Avia sa v budúcnosti znova môže objaviť, no o nákladné autá už pravdepodobne nepôjde. Výroba náhradných dielov Avii zostáva, a takisto bude vykonávať homologizačné zmeny na už existujúcich nákladiakoch.