Čitateľská gramotnosť slovenských štvrtákov: Je porovnateľná s Rakúskom a Nemeckom
Štvrtáci v rámci medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti PIRLS 2016 dosiahli porovnateľný výsledok s priemerom krajín EÚ, ale zároveň nižší ako je priemer krajín OECD.
Do testovania sa zapojilo 5451 žiakov z 220 základných škôl. Informoval o tom komunikačný odbor Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR.
Porovnateľný výkon ako žiaci SR dosiahli aj deti z Rakúska, Nemecka, Izraela a Portugalska. Na štúdii PIRLS 2016 sa zúčastnilo 24 krajín EÚ a 28 krajín OECD.
„Trend úrovne čitateľskej gramotnosti slovenských žiakov je pozitívny – rastúci v porovnaní s prvým cyklom v roku 2001. V priebehu 15 rokov (2001 – 2016) sme sa na škále PIRLS posunuli o 17 bodov, čo je štatisticky významný nárast. Najvýraznejší nárast (13 bodov) nastal medzi testovaním v roku 2001 a 2006,“ uviedol rezort školstva. V roku 2016 dosiahli slovenskí žiaci zhodný počet bodov ako v roku 2011 (535 bodov).
Výsledky našich žiakov v čítaní sa v posledných troch realizovaných cykloch PIRLS 2016, 2011 a 2006 významne nemenia a zostávajú navzájom porovnateľné.
„Kým v rokoch 2006 a 2011 dosiahli naši žiaci výkon na úrovni priemerného výkonu krajín EÚ a OECD, v roku 2016 zostáva výkon našich žiakov porovnateľný s priemerných výkonom krajín EÚ, avšak v porovnaní s priemerným výkonom krajín OECD je významne nižší,“ uviedlo MŠVVaŠ SR. Hoci výkon Slovenska zostáva oproti predchádzajúcim cyklom rovnaký, priemerný výkon žiakov v krajinách EÚ aj OECD v porovnaní s predchádzajúcim cyklom v roku 2011 vzrástol v EÚ o šesť bodov a v OECD o tri body.
Za rizikovú skupinu sú považovaní žiaci, ktorí v danom cykle štúdie nedosiahli priemernú úroveň v čítaní. „Na Slovensku predstavuje rizikovú skupinu v čítaní približne 19 percent žiakov štvrtého ročníka základnej školy. V priemere krajín EÚ a OECD tvorí túto skupinu 18 percent žiakov,“ informovalo ministerstvo školstva. Naopak, najvyššiu úroveň u nás dosiahlo desať percent žiakov, avšak nedosahujeme hranicu 12-percentného priemeru krajín OECD a EÚ. Dievčatá dosiahli významne lepšie výsledky ako chlapci.
Foto: ilustračné