Ako budú ordinovať lekári budúcnosti? Takýchto zmien sa možno dočkáme
Zdravotníctvo bude v budúcnosti iné, na aké sme zvyknutí. Elektronická karta pacienta, telemedicína či zdravotné náramky budú zrejme bežnou praxou.
„Dobrý deň, pri telefóne je váš lekár. Pripojte svoj zdravotný náramok na internet, zmerajte si tlak, tep a teplotu… Lieky vám pošleme kuriérom.“
O pár rokov by mohol základný stupeň zdravotnej starostlivosti vyzerať aj takto. Znížilo by to počet návštev lekárov či lekárnikov. Pri bežnejších problémoch ich jednoducho nebude treba.
Liečenie cez telefón
Prvý stupeň poskytovania zdravotnej starostlivosti by mohla obstarať tzv. telemedicína. Pacient by zavolal, prípadne by sa spojil s doktorom cez internet.
„Ten by mu vedel poradiť a pomôcť s diagnostikou jeho choroby. Následne by zhodnotil, či sa problém dá riešiť po telefóne, alebo pacient musí prísť do ordinácie. Zavedením takéhoto systému, by sa zvýšil komfort pre pacientov, ako aj dostupnosť zdravotnej starostlivosti,“ vysvetľuje Katarína Kafková, prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov.
Znížil by sa počet bežných návštev lekára a zároveň by sa doktorom v ambulancii poskytol priestor pre riešenie ťažších prípadov, ktoré sa cez internet alebo telefón riešiť nedajú.
Zdravotné náramky
Podľa prezidentky asociácie bude v budúcnosti každý z nás mať prístroj, s ktorým sa prostredníctvom videokonferencie spojíme s naším lekárom, či lekárnikom. Vizuálny kontakt umožní oveľa kvalitnejšiu diagnostiku.
Ďalšou možnosťou budú zdravotné náramky, ktoré vám zmerajú všetky potrebné hodnoty, ktoré lekár pre diagnostiku potrebuje. Odošlú sa do jeho počítača a on vám následne stanoví diagnózu, určí liečebný plán, predpíše lieky a tie vám už kuriér doručí priamo domov.
Elektronické predpisovanie liekov
Aj elektronické predpisy by mohli odľahčiť celý systém. Pacient sa skontaktuje s doktorom či už cez internet, mobil alebo telefonicky. Po preverení zdravotnej dokumentácie a stanovení diagnózy mu predpíše liek.
„Potom si pacient už len vyzdvihne v lekárni, prípadne mu bude doručený kuriérom. Takýto systém by pomohol najmä imobilným pacientom, pacientom žijúcim v domovoch opatrovateľských služieb, či starším spoluobčanom,“ myslí si Kafková.
Takisto by sa znížila záťaž lekárov, ktorí musia počas ordinačných hodín venovať veľa času predpisovaniu liekov pre chronicky chorých pacientov.
Nebude to drahšie pre pacienta?
Všetky „služby budúcnosti“ sa zrejme budú považovať za istú formu nadštandardnej starostlivosti, ktorá si vyžaduje dodatočné náklady. Preto by mali byť súčasťou istej formy pripoistenia, v opačnom prípade ich budú musieť zaplatiť pacienti.
„Z tohto dôvodu je nutné pristupovať k zavádzaniu týchto služieb citlivo, tak aby tí, ktorým by vedeli najviac uľahčiť život, napríklad starší spoluobčania, matky s deťmi, imobilní pacienti, mali k týmto moderným službám aj reálny prístup,“ dodáva Katarína Kafková.