10 tipov, ako jazdiť v jesennom počasí: Nástrahy čakajú na vodičov i chodcov
Pre jeseň sú typické nižšie teploty často spojené s mrazom, hmlou a zníženou viditeľnosťou. Ako jazdiť bezpečne a byť zodpovedný chodec?
Všetci účastníci cestnej premávky sa musia pripraviť na sťažené podmienky na cestách častejšími hmlami, dažďom a v dôsledku toho na mokrú, či namrznutú vozovku. Lepšie je byť pripravený, ako prekvapený!
Policajných „desatoro“ užitočných rád, ktoré by ste, samozrejme, mali dodržiavať, prispejú k bezpečnej jazde a k dojazdu do šťastného cieľa.
Chyby chodcov
Najčastejšie chyby chodcov, ktoré poznajú takmer všetci vodiči, sú náhly vstup na vozovku bez rozhliadnutia, zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti vozidla a prechádzanie mimo priechod. Mnohí stále podceňujú reflexné prvky na oblečení.
Čítajte aj: Politik Lipšic zrazil chodca! Ten v nemocnici zraneniam podľahol
„Chodec musí predvídať, prechádzať cez cestu na miestach na to určených, vyhýbať sa rizikovým úsekom, nepreliezať zábradlia, a neriskovať. Povinnosť chodcov idúcich po krajnici alebo po okraji vozovky mať za zníženej viditeľnosti na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev nielen mimo obce, ale aj v obci,“ hovorí o cestnej problematike Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia PZ.
Reflexné prvky treba nosiť na strane tela, ktorá je privrátená k vozovke a nie ku krajnici. Najviditeľnejšie sú blízko pri kolenách, do úrovne pásu a na ramene. Cyklisti by ich mali mať na prilbe a bicykli.
Cyklisti jazdia často bez svetiel a mimo obce bez prilby (do 15 rokov povinnosť aj v obci), po nesprávnej strane vozovky a výnimočná nie je ani jazda v skupinkách vedľa seba a jazda pod vplyvom alkoholu.
Nástrahy počasia pre vodičov
Sychravé počasie nie je jediná nástraha. Mnohí vodiči podceňujú resp. precenia napohľad suchú cestu. Pozor aj na akvaplaning – medzi pneumatikou a vozovkou je viac vody ako dezén zvládne, auto začne „plávať“ a stáva sa neovládateľným.
Pri akvaplaningu dajte nohu z plynu, zošliapnite spojku. Volant vyrovnajte až pneumatika dosadne na vozovku, držte ho oboma rukami a neriskujte predbiehaním.
Čítajte aj: Smrť na koľajniciach: Chodec neprežil zrážku s električkou
Ak je hmla, nezabudnite na hmlové svetlá. Počas jazdy v kolónach stačí prvý a posledný v rade, aby neboli oslepení ďalší vodiči. Ďalšou nástrahou je zver.
„Správnou reakciou je nevyhýbať sa prekážke vo vysokej rýchlosti. Následky šmyku môžu byť väčšie ako samotná zrážka, najmä pri jazde na diaľnici. Zvýšené riziko šmyku je aj pri znečistenej vozovke od blata a lístia,“ vysvetľuje Baloghová.
Zberači plodov
Stromy pri cestách lákajú „zberačov“, ktorí na ceste nechávajú pohodené bicykle, káričky, pobehujúce deti a dospelí sú v tmavom oblečení. Aj oni by mali myslieť na reflexné vesty, pásky, čiapky, čokoľvek vďaka čomu sa stanú pre vodiča viditeľnými.
Tento rok prišlo o život 37 chodcov, 10 cyklistov, 19 motocyklistov, 94 vodičov a ich spolujazdcov.
V sťažených poveternostných podmienkach treba najmä predvídať, prispôsobiť rýchlosť počasiu aj svojim schopnostiam, sledovať situáciu hlavne v okolí zastávok, škôl a nákupných centier, kde je zvýšený pohyb chodcov a cyklistov. Dať im prednosť tam, kde ju majú.
Známe porekadlo hovorí, že za chyby sa platí. A pri dopravných nehodách je to často tá najvyššia cena – život.