Barbara Dallosová Správy Zo Slovenska

PANIKA okolo sociálnych sietí: Musíte nahlásiť, ak točíte videá na Facebook či TikTok?

Novinka sa dotkne aj fyzických osôb. Influencerom tak vzniká nová povinnosť, o ktorej mnohí ani netušia.

Ilustračný obrázok k článku PANIKA okolo sociálnych sietí: Musíte nahlásiť, ak točíte videá na Facebook či TikTok?
Zdroj: pixabay.com

Medzi subjekty regulované Radou pre mediálne služby (RpMS) pribudli fyzické osoby, ktoré využívajú svoje videokanály na YouTube, Facebooku či TikToku.

Nutná autorizácia

Rada upozorňuje, že po nadobudnutí účinnosti zákona o mediálnych službách sa zmenila aj administratívna procedúra, ktorá predchádza spusteniu napríklad webového archívu televízie či videosekcie spravodajského portálu. TASR o tom informovala hovorkyňa rady Lucia Michelčíková s tým, že autorizáciu potrebujú po novom aj internetové rádiá.

„Fyzické osoby, ktoré poskytujú audiovizuálnu mediálnu službu na požiadanie (AVMS) výlučne prostredníctvom platformy na zdieľanie videí, ktorej poskytovateľom je iný subjekt, teda napríklad fyzické osoby, ktoré majú svoj kanál na YouTube, Facebook Watch či TikToku, sú povinné najneskôr v deň spustenia tejto AVMS oznámiť jej poskytovanie Rade pre mediálne služby,“ priblížila hovorkyňa.

Oznamovaciu povinnosť si mali splniť do 31. decembra 2022. Ide o subjekty, ktoré doteraz voči rade nemali povinnosti. Náležitosti oznámenia poskytovania sú uvedené na webe rady.

Koho sa to týka?

Po medializácii novinky sa ocitla verejnosť v chaose. Mnohí ľudia si mysleli, že oznamovacia povinnosť sa týka aj bežných používateľov sociálnych sietí. Nie je tomu tak.

„Bežný používateľ sociálnych sietí a platforiem, ktorý videá zdieľa príležitostne, majú prevažne súkromný alebo hobby charakter a nezverejňuje ich primárne s cieľom dosiahnuť týmto spôsobom zisk alebo nejde o súčasť nejakých jeho komerčných aktivít, voči Rade pre mediálne služby nemá žiadnu povinnosť,“ ozrejmila pre Dnes24 hovorkyňa Rady pre mediálne služby Lucia Michelčíková.

Okrem zámeru zarábať zverejňovaním videí je podľa Michelčíkovej dôležité aj to, či ten, kto ich na platformy umiestňuje, nesie za svoj kanál redakčnú zodpovednosť (čiže vykonáva kontrolu nad výberom programov a nad ich časovým usporiadaním do katalógu programov) a tiež či je cieľom videí informovať, zabávať alebo vzdelávať širokú verejnosť.

„Ak tieto podmienky poskytovateľ videokanálu spĺňa a je právnickou osobou, od Rady musí mať udelenú autorizáciu poskytovania, bez nej by v zmysle zákona AVMS poskytovať nemal. Na vydanie rozhodnutia o autorizácii má Rada 90 dní od podania žiadosti, takže je na to potrebné myslieť s predstihom. Podanie žiadosti je spojené s úhradou správneho poplatku, ktorý zákon určuje vo výške 260 eur. Rovnakú povinnosť majú aj PO a FO, ktoré AVMS poskytujú na vlastnej webovej stránke,“ doplnila Michelčíková.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Zostaňte v obraze! Ďalšie správy z domova i zo sveta

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM