Na Slovensku KLESOL počet podaných listov o 68 PERCENT! Vieme, čo je za tým
Posielate ešte listy? Hlasujte v našej ankete v článku.

Celosvetový trend ovplyvňuje poštové služby už aj Slovensku. Za uplynulých 19 rokov klesol počet podaných listov o 68 %. Elektronická komunikácia a digitálne alternatívy doručovania správ vytláčajú tradičné posielanie listových zásielok.
Ľudia dnes komunikujú cez sociálne siete, aplikácie a emaily.
Aj Slovenskej pošte sa darí reagovať na ich požiadavky digitalizáciou svojich služieb.
Brutálny pokles
Slovenská pošta v minulom roku zaznamenala medziročný pokles objemu listových zásielok o 15 %. Kým v roku 2023 bolo doručených viac ako 108 miliónov listov, v roku 2024 to bolo necelých 92 miliónov. Za posledných 19 rokov, oproti roku 2005, sa počet podaných listov prepadol až o 68 %.
„Zatiaľ čo poštové schránky na Slovensku stále ponúkajú možnosť podať listy 1. a 2. triedy, podiel tohto typu podania na celkovom objeme podaných zásielok dosahuje iba 1 %. S rastúcim dopytom po rýchlej, pohodlnej a ekologickej komunikácii klesá dopyt po tradičných listových zásielkach už aj u nás,“ konštatuje riaditeľka obchodu a podpredsedníčka predstavenstva Slovenskej pošty Melinda Burdanová.
Môže za to internet
Hlavným faktorom, ktorý prispieva k celosvetovému poklesu počtu listových zásielok, je digitalizácia komunikácie. S rozšírením internetového pripojenia, nárastom používania e-mailu a ďalších online komunikačných nástrojov, ktoré sa stali rýchlejšími a lacnejšími alternatívami, sa výrazne znížila potreba posielať klasické listy. Nástup sociálnych sietí tento trend ešte urýchlil.
Priamu súvislosť medzi nárastom dostupnosti internetu a ústupom klasických listov dokazuje aj porovnanie dát Eurostatu o využívaní internetu a štatistiky Slovenskej pošty o vývoji objemu zaslaných listov v rovnakom období. Podľa nich v prvom kvartáli 2005 malo na Slovensku pripojenie na internet 23 % domácností.
V tom istom roku bolo podaných takmer 287 miliónov listov. V roku 2010 bolo pripojených 67 % domácností a o rok neskôr objem podaných listov oproti roku 2005 klesol takmer o 11 %. V roku 2019, pri 82% internetovom pokrytí slovenských domácností, bol prepad zaslaných listov tradičnou formou už na úrovni viac ako 36 %. V roku 2022 používalo internet 91 % Slovákov a pošta oproti roku 2005 zaznamenala pokles listových zásielok o 57 %.
Reagujú na meniaci sa stav
Prístup k e-mailom, správam a dokumentom kedykoľvek a kdekoľvek podporil aj príchod smartfónov, čím sa ešte viac znížila potreba zasielať tradičné listy. Mailová komunikácia či instant messaging – aplikácie, sociálne siete na okamžité odosielanie správ a iné digitálne nástroje na rýchlu a efektívnu komunikáciu, dnes využíva väčšina ľudí u nás.
„Aj Slovenská pošta reaguje na meniace sa potreby zákazníkov zvyšovaním dostupnosti digitálnych riešení tak pre firmy, ako aj retailových klientov. Cez mobilnú aplikáciu, alebo cez e-Poštu na webe môžu podať aj listovú zásielku pohodlnejšie, lacnejšie a rýchlejšie. Aplikácia, okrem iného, umožňuje podať zásielku bez čakania na pošte, bez vypisovania podacieho lístka, sledovať zásielku, zmeniť miesto jej doručenia. Vďaka nej zákazníci využívajú aj tradičné služby moderným a komfortným spôsobom,“ upresňuje M. Burdanová.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Foto: ilustračné