Detské kanály zadarmo, odpustenie pokút či platnosť zľavových kupónov: Kde ich dostanete?
Koronavírus doslova "zavíril" náš doteraz zabehnutý život a Slováci to cítia aj tam, kde by to nečakali. Ktoré firmy a inštitúcie pristúpili na rôzne úľavy a výhody?
Koronavírus nás takpovediac vytrhol zo zaužívaných stereotypov bežných dní. Celá situácia okolo šíriaceho sa ochorenia má nečakaný a extrémne rýchly dopad nielen na plynulé fungovanie štátu, jeho zamestnancov a rôzne inštitúcie, ale aj na zamestnávateľov, firmy, priemysel a bežných ľudí.
Bude to „kruté“
Slovenské hotely a reštaurácie už teraz avizujú kritickú situáciu v cestovnom ruchu. Prezident Zväzu cestovného ruchu a generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Marek Harbuľák skonštatoval, že už dostáva aj informácie o zatváraní hotelov.
Železničná spoločnosť Slovensko zaznamenala pokles cestujúcich vo svojich vlakoch. K zníženiu počtu cestujúcich dochádza vzhľadom na rušenie rôznych kultúrnych a športových podujatí, a tiež prerušenie vyučovania na školách. O kríze hovoria taxikári i bežní ľudia, ktorí si napríklad prenajímajú svoje nehnuteľnosti.
Na aktuálnu nepriaznivú situáciu už reagovali štátne i súkromné subjekty, ktoré takpovediac zmierňujú sankcie v niektorých prípadoch – napríklad banky, úrady. Veľké súkromné firmy pripravili pre ľudí viaceré benefity. Keďže sa situácia neustále mení, nie je možné menovať všetky. Tu je vybraný prehľad niektorých z nich:
Zúfalstvo bratislavských podnikateľov! Koronavírus nás pripravuje o živobytie
Ako sa zachovala vaša banka? Klienti niektorých si môžu na chvíľu vydýchnuť!
Programy pre deti
Detské programy na dva týždne zadarmo pridáva do svojej ponuky od 11. marca telekomunikačný operátor SWAN. Motivoval ho k tomu rastúci počet zatvorených škôl po celom Slovensku kvôli koronavírusu.
„Odborníci hovoria, že je dôležité čo najmenej sa zdržiavať na verejnosti a naopak, radšej ostať doma. Udržať však medzi štyrmi stenami deti nie je jednoduché a kladie to na rodičov zvýšené nároky, keď im musia neustále vymýšľať program. Veríme, že rodinám našich zákazníkov pomôžeme tým, že budú mať k dispozícii bezplatne na 14 dní niekoľko špecializovaných detských kanálov,“ hovorí generálny riaditeľ SWANu Roman Vavrík.
Malí i veľkí môžu počas núteného voľna sledovať zadarmo kanály JimJam, Cartoon Network, Boomerang, Nickelodeon, Nick Jr. a NickToons. Programy im pribudnú v ponuke bez toho, aby si čokoľvek museli aktivovať.
Ponuku SWAN rozšíril aj o Viasat History, Viasat Nature, Viasate Explore.
Náhrady za cestovné
Rodičia, ktorí deťom zakúpili predplatné cestovné lístky (dobili tzv. električenky na mesiac), by sa u svojho dopravcu mali informovať o možnostiach náhrad.
Aby ste neplatili za službu, ktorú aktuálne nevyužívate, Dopravný podnik Bratislava (DPB) ponúka ako možnosť riešenia situácie storno predplatného. To sa ale nemusí oplatiť každému – situáciu ošetruje prepravný poriadok IDS BK v článku C2. Odporúčame preto obrátiť sa s požiadavkou na výpočet návratky na DPB.
Prepravný poriadok Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji (IDS BK) umožňuje cestujúcemu vrátiť predplatný cestovný lístok bez udania dôvodu.
„V takom prípade mu je vrátená časť ceny lístka, ktorá je vypočítaná podľa vzorca uvedeného v Prepravnom poriadku IDS BK, pričom jej výška závisí od počtu využitých dní od dátumu zakúpenia a typu predplatného cestovného lístka. Rovnako je podľa Prepravného poriadku IDS BK možné vrátiť predplatný cestovný lístok z dôvodu hospitalizácie s tým, že cestujúcemu bude následne vrátená časť ceny predplatného cestovného lístka,“ uviedol pre Dnes24 Miroslav Staník, PR špecialista IDS BK.
Ústupky bánk
Kvôli zatvoreným školám, škôlkam, povinnej práci z domu, neplánovaným dovolenkám, ošetrovnom a ďalším životným situáciám môže prísť množstvo ľudí o časť príjmov. V prípade zhoršenia finančnej situácie môžu ľudia požiadať svoju banku a dohodnúť sa s ňou, ako túto situáciu riešiť. Prehľad o zavedených zmenách konkrétnych bánk nájdete TU.
Banky však odporúčajú klientom, že ak im hrozí problém so splácaním záväzkov, alebo vedia, že takáto situácia nastane, mali by ich kontaktovať.
„Každá žiadosť o zmenu splácania alebo prípadného odkladu splátok bude citlivo a individuálne posudzovaná s ohľadom na súčasnú situáciu,“ hovorí hovorca Tatra banky Boris Fojtík.
Zľavové poukazy
Mnohí Slováci majú zakúpené zľavové poukazy na dovolenky, ubytovania, výlety či rôzne služby cez portál ZľavaDňa. Pýtali sme sa, k akým zmenám došlo, aby ľudia „nepremárnili“ ich časovú obmedzenosť.
„Aktuálne sa snažíme v maximálnej možnej miere vychádzať v ústrety zákazníkom. V praxi to znamená, že pri väčšine našich ponúk postupne predlžujeme platnosť kupónov. Zákazníkovi vďaka tomu kupón neprepadne a môže ho využiť v čase, keď sa situácia vráti do normálu. Zároveň zohľadňujeme potreby aj samotných prevádzok. V dôsledku koronavírusu sa výrazne znižuje vyťaženosť na najbližšie týždne. Práve preto spoločnými silami riešime individuálne každého jedného zákazníka a predlžujeme platnosť jeho kupónu. Prevádzky tak o zákazníka úplne neprídu,“ uviedol pre Dnes24 Martin Rakovský, CEO spoločnosti ZľavaDňa.
Ako ďalej vysvetľuje, záujem zákazníkov prirodzene poklesol najmä o cestovanie a gastronómiu. Ľudia aktuálne uprednostňujú online predplatné časopisov, online kurzy a doplnky na podporu imunity.
Čo s lístkami?
Informácie k aktuálnej situácii týkajúcej sa organizovania kultúrnych a športových podujatí zasiahli aj organizovanie koncertov a veľkých podujatí, ktoré sú už na niekoľko mesiacov vypredané vopred.
„Ak podujatie, na ktoré ste si zakúpili vstupenky, nebolo k dnešnému dňu zrušené, vstupenky zostávajú i naďalej v platnosti a nevzniká dôvod na ich vrátenie. Aktuálne informácie o týchto podujatiach nájdete na našej webovej stránke v sekcii ZMENY A ZRUŠENIA,“ informuje na svojom webe Ticketportal.sk.
Upustiť od sankcií sa rozhodli viacerí. Ide predovšetkým o časovo obmedzené a vymedzené služby, pri ktorých hrozia upomienky či finančné pokuty. Napríklad mnohé knižnice vám nezaúčtujú pokutu, ak načas nevrátite knihy. Situáciu so zrušenými predstaveniami riešia divadlá, múzeá, galérie a kiná.
Môžu vás vyradiť z evidencie?
Samostatnou kapitolou sú úrady, ktoré už avizovali, že mnohé pobočky v menších mestách (napr. Sociálnej poisťovne), budú zatvorené.
Zaujímalo nás, ako to bude s „vyradením z evidencie“ uchádzačov o zamestnanie. Tí sa za normálnych okolností musia osobne dostavovať na úrady v stanovenom termíne. Ak nie, budú vyradení a môžu prísť o dávky.
Ako nás informovala Jana Lukáčová, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny:
- úrad oznámi všetkým klientom a zamestnávateľom, ktorí majú určený kontakt na úrade v čase krízového režimu, že sa všetky termíny na úradoch práce odkladajú,
- za osobné podanie žiadosti o zaradenie do evidencie budú úrady považovať žiadosť zaslanú e-mailom alebo poštou v lehote do 7 dní odo dňa skončenia zamestnania,
- nedostavenie sa na kontakt v stanovenom termíne počas trvania krízovej situácie sa nepovažuje za porušenie povinností; ďalší termín pre uchádzača úrad určí písomne, a to listom, alebo e-mailom,
- nepredloženie dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru počas trvania krízovej situácie sa nebude považovať za porušenie povinností.
Úrad taktiež preruší všetky pripravované výberové konania, preruší všetky plánované stretnutia so zamestnávateľmi, osobné návštevy u zamestnávateľov, burzy práce a výberové konania. Nateraz úrad preruší všetky informačno-poradenské služby a aktivity pre uchádzačov i výkon kontrol dodržiavania liečebného režimu.
Ilustračné foto, TASR