Prídeme o MEGA ZAMESTNÁVATEĽA? Volkswagen zvažuje presun výroby zo Slovenska
Známa automobilka môže presunúť výrobu z východnej Európy, ak bude nedostatok plynu pretrvávať.
Nemecká automobilka Volkswagen (VW) by mohla presunúť výrobu z domáceho trhu aj z krajín východnej Európy, ak by súčasný nedostatok plynu pokračoval aj po najbližšej zime. To ukazuje, do akej miery energetická kríza vyvolaná inváziou Ruska na Ukrajinu môže zasiahnuť do európskeho priemyslu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Bloomberg.
Aktualizované 16:26 „Prosím o pochopenie, že k dezinformáciám a fabuláciám sa nevyjadrujeme. Vo Volkswagen Slovakia sa aktuálne intenzívne pripravujeme na nábeh nových modelov Volkswagen Passat a ŠKODA SUPERB, ktorých štart produkcie je naplánovaný na budúci rok. Práce idú podľa plánu a investícia vo výške do 500 miliónov eur prinesie aj nové pracovné miesta,“ uviedla pre tvnoviny.sk hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Na druhej strane, automobilka priznáva, že aj ju trápi energetická kríza. Situáciu na trhu sleduje, analyzuje a hľadá preto možnosti, ako znížiť spotrebu.
Závislosť od ruského plynu
Najväčšia automobilka v Európe tento týždeň oznámila, že ak budú problémy s dodávkami plynu pretrvávať dlhší čas po tejto zime, jednou z možností riešenia produkcie v strednodobom horizonte je jej presunutie do iných krajín. VW má veľké závody v Nemecku, Českej republike a na Slovensku, pričom tieto krajiny patria v Európe k najviac závislým od ruského plynu.
Rozhodnutie Ruska výrazne obmedziť dodávky zemného plynu do Európy zvýšilo obavy, že v Nemecku bude plyn na prídel. Najnovšie informácie, že zásobníky sú už naplnené na 90 %, čím Nemecko predbehlo pôvodné očakávania, síce obavy z nedostatku plynu počas zimných mesiacov zmiernili, Nemci však stále čelia riziku, že vyčerpané zásoby sa im bez ruského plynu v ďalšej sezóne nepodarí doplniť.
Apel na politikov
Ako povedal hovorca Volkswagenu v telefonickom rozhovore, v prípade rozhodnutia firmy presunúť výrobu by najväčšie šance mali krajiny na juhozápade Európy, prípadne pobrežné oblasti v severnej Európe. Majú totiž lepší prístup k skvapalnenému zemnému plynu (LNG) dovážanému po mori. Volkswagen už má závody napríklad v Portugalsku, Španielsku a Belgicku, teda v krajinách, ktoré majú LNG terminály.
Aj keď VW uviedol, že na prípadný nedostatok plynu počas zimy sa „pripravil najlepšie, ako mohol,“ obáva sa dôsledkov vysokých cien suroviny na jeho dodávateľov. „Politici musia obmedziť súčasnú nekontrolovanú explóziu cien plynu a elektriny,“ povedal šéf VW pre vonkajšie vzťahy Thomas Steg. „Najmä malé a stredne veľké podniky náročné na energie budú mať v dodávateľskom reťazci obrovské problémy a budú nútené znížiť, prípadne až zastaviť produkciu,“ dodal Steg.
Ďalšie aktuálne a zaujímavé správy z domova a zo sveta nájdete aj na našej stránke Dnes24 a Facebooku.