Rastislav Búgel Zo zahraničia

V susednej krajine budú tankovať NOVÝ benzín: Majiteľov starších áut čaká PROBLÉM

Ak sa chystáte do zahraničia a máte staršie auto, od budúceho roka môžete naraziť na problém. V susednej krajine totiž začnú predávať nový druh benzínu.

Ilustračný obrázok k článku V susednej krajine budú tankovať NOVÝ benzín: Majiteľov starších áut čaká PROBLÉM
Zdroj: Unsplash.com

Od roku 2024 sa bude na českých čerpacích staniciach predávať nový druh benzínu, ktorý je označovaný ako E10. Ako informoval portál CNN Prima News, majiteľov niektorých druhov áut čakajú veľké problémy.

Staršie autá v ohrození?

Nový druh benzínu nie je kompatibilný s autami vyrobenými pred rokom 2005, teda od roku, kedy vstúpila do platnosti emisná norma Euro 4.

„Takmer 50 percent aut jazdiacich v Česku bude musieť tankovať drahšie prémiové palivá alebo používať pri každom tankovaní špeciálne aditíva,“ píše server s tým, že nový druh benzínu, ktorý nahradí doterajší E5, zavedie ako prvá sieť čerpacích staníc Orlen. Už onedlho by sa k nej mali pridať aj ďalšie spoločnosti.

Dôvodom na zavedenie nového druhu benzínu má byť snaha o znižovanie emisií, ktorá sa premieta aj do zloženia benzínu. Benzín E10 obsahuje desať percent obnoviteľného paliva vyrábaného z hmoty či organického odpadu.

Mierne vyššia spotreba

Moderné autá sú na takého palivo pripravené a ich majitelia sa nemusia obávať. Portál upozorňuje, že problém nastáva pri výrazne starších autách s karburátorom.

Iba v Česku je aktuálne stále v prevádzke napríklad sto tisíc áut Škoda Felícia z 90. rokov.

„Riešili sme to so Škoda Auto. Jej zástupcovia tvrdia, že všetky modely od roku 2002, teda autá staré 21 rokov, môžu na benzín E10 spoľahlivo jazdiť. Pri starších modeloch, ako napríklad pri Felíciách, je ale potrebné vymeniť napríklad krúžky vstrekovačov,“ upozornil Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu.

Veľa neprajníkov poukazovalo v prípade benzínu E10 na vyššiu spotrebu. Podľa Lada Gadasa z Orlenu však spotreba moderných áut pri prechode z benzínu E5 na E10 stúpne iba o jedno percento.

Radšej dlhšie nestojte

„Obecným problémom benzínov s prímesou biozložky sú komplikácie nastávajúce pri dlhodobom státí vozidla bez jazdy. Už po dvoch až troch mesiacoch vznikajú usadeniny, ktoré môžu poškodiť motor a zabrániť jeho naštartovaniu po dlhšej odstávke. Následne je nutné pomerne nákladne vyčistiť celý palivový systém,“ upozorňuje CNN Prima News, ktorý dodáva, že najspoľahlivejšou cestou je používanie drahších prémiových palív bez biozložky.

TIP: Európska komisia prináša aktualizovaný zoznam áut, ktoré benzín E10 spália bez problémov. Nájdete ho na tomto odkaze.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Prečítajte si tiež

Zdroj: Polícia Slovenskej republiky
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM