SVET O SLOVENSKU: Stiahnu nás Nemci ku dnu? Automobilky sú v ohrození
Pýcha a ťahúň nemeckej ekonomiky v podobe automobilového priemyslu má veľké problémy. A keď ich má Nemecko, má ich aj zvyšok Európy vrátane Slovenska.
Portál Remix publikoval článok s veľavravným nadpisom: „V Maďarsku, Poľsku, Česku a na Slovensku narastajú obavy, keďže nemecké automobilky čelia vážnym problémom.“
Hoci predaje áut v Európe idú opäť hore, prestížne nemecké značky musia prepúšťať.
Ako siamské dvojčatá
Slovenská ekonomika je životne previazaná na nemecký trh a veľkú časť jej výkonu tvoria nemecké investície na našom trhu. Podobne je to aj v okolitých krajinách V4. Preto sledujú dianie v Nemecku mimoriadne vážne.
„Nemecký automobilový priemysel má problémy a to by mohlo znamenať tvrdý dopad na jeho dodávateľskú sieť v strednej Európe,“ píše Remix.
Portál vysvetľuje, že nemeckí výrobcovia áut utrpeli „ťažkú ranu“ z dvoch smerov – dusia ich prísne nové emisné limity a zároveň koronakríza.
„Aumobilový priemysel už nie je motorom nemeckej ekonomiky, uvádza vo svojej správe Inštitút pre výskum ekonomiky v Kolíne nad Rýnom.“
Masové prepúšťanie
Remix približuje, že nemecké problémy sa začali už v roku 2018 a podpísal sa pod ne aj masívny nástup elektromobilov. Koronakríza to celé zavŕšila.
„V apríli tohto roka klesla výroba nemeckých automobiliek pod 12-tisíc kusov, čo je najmenej od štyridsiatych rokov minulého storočia. Okamžite prišiel dramatický vplyv na zamestnanosť,“ uvádza Remix.
Konkrétne čísla hovoria za všetko: BMW prepustilo 6-tisíc pracovníkov, Volskwagen group takmer 10-tisíc a Daimler AG, ktorý vyrába Mercedesy, prepustil až 20-tisíc zamestnancov.
Trochu nádeje do situácie vniesla nedávno agentúra Jato Dynamics. Zverejnila čísla, podľa ktorých sa predaj áut v júli opäť pozviechal a zaznamenal medziročnú stratu len štyri percentá. Celkovo sa však sektor prepadol o viac ako tretinu.
Ilustračná foto