Koniec "papierovačiek" na úradoch: Od septembra platí zákon proti byrokracii
Od 1. septembra vstúpil do platnosti nová legislatíva. Podľa vicepremiéra pre investície a informatizáciu zákon mení myslenie úradníkov.
Úradníci už nemôžu od občanov žiadať výpisy z obchodného a živnostenského registra ani z katastra nehnuteľností. Je to v súlade so zákonom proti byrokracii, ktorý nadobudol účinnosť 1. septembra. Zákon mení myslenie úradníkov. Povedal to vo štvrtok vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).
Zákon by mal ušetriť občanom viac ako 13 miliónov eur a vyše 600 000 hodín času. Vicepremiér dodal, že od 1. januára 2019 k nim pribudne výpis a odpisy s registra trestov.
„Zákon sa dotýka približne 40 000 úradníkov, ktorých čaká komplexná zmena pri získavaní výpisov z obchodného a živnostenského registra a z katastra,“ uviedol. V zákone je aj sankcia za jeho porušenie od 1000 do 5000 eur pre inštitúciu.
V súvislosti s mimovládnymi organizáciami, ktoré keď budú potrebovať výpisy z uvedených registrov a katastra, povedal, že úrad si ich nájde sám.
Školenie úradníkov
V prvom kole bolo vyškolených 400 úradníkov, ktorí učili ďalších kolegov, školenia sa diali aj dištančnou formou. Vzdelávanie bude pokračovať ďalej, uviedol Raši. V súčasnosti pracujú na tom, aby úradník, ktorý pracuje s výpismi, bol identifikovateľný.
Zmeny v registroch musí urobiť konkrétny príslušný úrad, Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII) nemá oprávnenie spraviť v nich konkrétne zmeny, zdôraznil vicepremiér.
Ústredné centrum
Orgánom verejnej moci, ktoré nie sú integrované do centrálneho systému referenčných údajov, ponúkol úrad možnosť využívať portál OverSi, kde nájdu potrebné výpisy. Úradníci majú k dispozícii ústredné kontaktné centrum s telefónnym číslom. Vicepremiér ďalej uviedol, že spúšťajú stránku stopbyrokracii.sk. Je tam aj platforma, z ktorej môže občan poslať svoj podnet alebo problém. „Na webe budú materiály a príručky pre úradníkov,“ priblížil.
V roku 2019 plánujú pridať ďalšie výpisy, ako potvrdenia o návšteve školy, potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach.
V príprave je národný projekt o dátovej integrácii, ktorý by sa mal začať do polovice roku 2019, informoval riaditeľ odboru riadenia IT projektov ÚPVII Ján Bačko a povedal, že sa budú zaoberať tým, ako pomôcť zahraničným Slovákom.
S procesom debyrokratizácie začal vtedajší vicepremiér Peter Pellegrini (Smer-SD).
Foto: ilustračné