Ako sa majú Slováci vrátiť domov, keď sú lety zrušené? Toto ich nepoteší
Pre výskyt nového koronavírusu na území SR je zastavená medzinárodná osobná železničná a autobusová doprava. Zatvorené sú aj všetky tri medzinárodné letiská.
Z letiska mimo Slovenska, napríklad z blízkej Viedne, si musí cestujúci zabezpečiť vlastný odvoz. Karanténu na 14 dní musí následne podstúpiť aj vodič auta. Informoval o tom odbor komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Zrušené lety
Od piatka 7:00 hod. sú pre osobnú dopravu zatvorené všetky tri medzinárodné letiská na Slovensku. Toto opatrenie prijal vo štvrtok (12. 3.) ústredný krízový štáb na zabránenie šíreniu nového koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19.
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave by malo byť uzatvorené minimálne do 27. marca. Informuje o tom letisko na svojej webovej stránke. Z letiska sa momentálne neuskutočňujú žiadne pravidelné ani charterové lety. Bratislavské letisko uviedlo, že o ďalších krokoch bude cestujúcich informovať letecká spoločnosť.
Letisko Košice v súvislosti s výskytom nového koronavírusu zrušilo celkovo 150 letov. „V súlade s plnením uznesenia vlády Slovenskej republiky týkajúceho sa vyhlásenia mimoriadnej situácie s cieľom zabrániť šíreniu koronavírusu SARS-CoV-2 sú civilné lety s miestom vzletu na území iného štátu a s miestom pristátia na území Slovenskej republiky zakázané,“ uviedla hovorkyňa košického letiska Karolína Linhartová s tým, že nariadenie vstúpilo do platnosti v piatok o 7:00 hod. a platí do 27. marca.
„Zrušené sú lety leteckých spoločností Českých aerolínií (ČSA) do Prahy v počte 16 príletov a 16 odletov, Austrian Airlines do Viedne v počte 22 príletov a 22 odletov, LOT Polish Airlines do Varšavy v počte 18 príletov a 18 odletov, Eurowings do Düsseldorfu v počte 8 príletov a 8 odletov a Wizzair do Londýna – Luton v počte 11 príletov a 11 odletov,“ priblížila Linhartová.
O ďalších krokoch ohľadom zmeny termínov letov, prípadne refundácie leteniek je potrebné podľa jej slov kontaktovať letecké spoločnosti alebo cestovné kancelárie.
Čo s letenkami?
Spoločnosť Wizz Air potvrdila, že zrušila všetky lety na Slovensko aj zo Slovenska od 13. marca do 3. apríla. Urobila tak na základe opatrení, ktoré vo štvrtok (12. 3.) prijal ústredný krízový štáb na zamedzenie šíreniu nového koronavírusu. Dopravca uviedol, že dotknutí cestujúci sa môžu rozhodnúť aj pre vrátenie peňazí.
Cestujúci s rezerváciami leteniek, ktorých sa týka táto zmena, budú automaticky informovaní prostredníctvom e-mailu. „Ak zákazníci vykonali rezerváciu priamo na wizzair.com alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie leteckej spoločnosti, automaticky sa na ich účet zákazníka Wizz pripíše suma vo výške 120 % pôvodného cestovného. Tú môžu využiť v najbližších 24 mesiacoch na nákup produktov a služieb Wizz Air,“ informoval dopravca.
Vrátenie peňazí
Cestujúci môžu požiadať aj o vrátenie peňazí, to však môže trvať dlhšie. „Cestujúci bude informovaný v samostatnom e-maile o ďalších krokoch v súvislosti s bankovým prevodom alebo prevodom na platobnú kartu. V takom prípade budú mať zákazníci nárok iba na 100 % pôvodného cestovného,“ poznamenal dopravca.
Zároveň dodal, že cestujúci, ktorí uskutočnili rezerváciu prostredníctvom cestovných kancelárií vrátane online cestovných kancelárií, by sa mali skontaktovať so spoločnosťou, od ktorej si zakúpili cestovné lístky.
Spoločnosť odporúča cestujúcim, aby sa skontaktovali so zodpovednými úradmi a oboznámili sa s presnými podrobnosťami o cestovných obmedzeniach.
Zastavená doprava
Od piatka je pre výskyt nového koronavírusu na území SR zastavená medzinárodná osobná železničná a autobusová doprava. Pre osobnú dopravu sú zatvorené tiež všetky tri medzinárodné letiská. Na veľkých hraničných priechodoch sú zavedené dočasné kontroly, menšie sú zatvorené. Ústredný krízový štáb tiež rozhodol, že každý, kto sa vráti zo zahraničia, musí ísť do 14-dňovej karantény.