60 na 1! V troch odvetviach je na trhu práce najväčšia bitka medzi uchádzačmi
Nájsť si vysnívané zamestnanie môže byť pre uchádzačov náročnejšie. Naopak, firmy, ktoré chcú nájsť kvalitných ľudí, si v súčasnosti môžu vyberať.
Pracovný portál Profesia.sk zaznamenal rapídny nárast reakcií na inzerované ponuky. Firma, ktorá minulý mesiac potrebovala zamestnancov a zverejnila pracovnú ponuku na Profesia.sk, získala priemerne 40 životopisov od uchádzačov.
Pandémia nového koronavírusu najskôr priniesla útlm, keď výrazne znížila počet pracovných ponúk. Najhoršia situácia bola v 15. kalendárnom týždni tohto roka, keď pracovný portál evidoval iba 1632 nových pracovných ponúk. Pandémia však mala počas prvých dní negatívny dosah aj na počty reakcií uchádzačov.
Prichádzajú absolventi
Profesia.sk evidovala najnižší záujem ľudí o ponuky práce tiež 15. kalendárny týždeň. Od 6. do 12. apríla zaznamenala približne 30-tisíc reakcií od uchádzačov. Odvtedy sa však situácia výrazne zmenila. Portál evidoval za posledné týždne 70-tisíc až 80-tisíc reakcií týždenne.
Počty reakcií rástli najmä vďaka zvyšujúcej sa nezamestnanosti. Toto obdobie je navyše typické aj tým, že na trh práce prichádzajú absolventi vysokých, ale aj stredných škôl. Priemerný počet reakcií na jednu ponuku bol v máji najvyšší za posledné mesiace.
Konkurenciu medzi uchádzačmi zvyšuje tiež nižšia ponuka. Profesia.sk evidovala v máji 8609 nových pracovných ponúk. Je to o 12-tisíc menej, ako tomu bolo napríklad v januári. Pozitívne je, že počet nových ponúk postupne rastie. V 24. kalendárnom týždni išlo o 2912 nových pracovných ponúk. Ide o najvyššie týždenné číslo od vypuknutia pandémie.
60 na 1
Spomedzi odvetví je konkurencia najvyššia medzi uchádzačmi v administratíve, marketingu či doprave. Vo všetkých troch prípadoch zareaguje na jednu ponuku práce v priemere viac ako 60 uchádzačov.
Priemerný počet reakcií na ponuku eviduje portál vyšší pri pozíciách, ktoré vyžadujú stredoškolské vzdelanie. Uchádzači reagujú najviac na ponuky práce na pozíciu sekretárky či pomocného pracovníka. V oboch prípadoch platí, že na jeden inzerát zareaguje v priemere viac ako 130 ľudí.
O čosi nižšie čísla sú pri ponukách, ktoré vyžadujú vysokoškolské vzdelanie. Uchádzači reagovali v máji najviac na pozíciu výrobného riaditeľa. V priemere išlo o 41 reakcií na ponuku.
Spomedzi pozícií, ktoré vyžadujú vysokoškolské vzdelanie 2. stupňa, reagovali uchádzači najčastejšie na ponuky v manažmente. Po výrobnom riaditeľovi išlo ešte o finančného manažéra či projektového manažéra.